Získanie nových zákazníkov je cieľom mnohých webových stránok, ale často sa po ich spustení majitelia stránok pýtajú, ako to dosiahnuť.
1. Newsletter
Newsletter je podľa mňa stále zlatým grálom marketingu. Je to pekelne účinné, osobné a nesmrteľné. Som si istý, že som mierne zaujatý, ale mám s ním také dobré skúsenosti, že nemôžem inak.
Vyskúšajte to tiež a uvidíte.
2. Proaktívny dosah
Táto metóda je vhodná najmä pre jednotlivcov, menšie agentúry a všeobecne pre ľudí, ktorí riešia špecifické problémy pre konkrétnych zákazníkov.
Priame oslovenie (cold outreach) má veľmi zlú povesť. Kto by tiež chválil spamové e-maily obsahujúce správu, že vám spoločnosť vytvorí novú webovú stránku za polovičnú cenu a ako darček dostanete kľúčenku. Viete, že e-mail bol odoslaný na 100 ďalších adries, a ak sa už nachádza vo vašej schránke, automaticky ho vymažete.
**Existuje však aj iný spôsob.**Pokúsim sa vám to ilustrovať na svojom podnikaní, ktorým je vývoj webových stránok.
- Prieskum– Najprv som si napísal všetky možné miesta, kde by som mohol ľuďom pomôcť. V prípade webových stránok by som si vybralpriemysel +Miesto(napríkladstavebné spoločnosti+**Brno)**a urobil som si zoznam všetkých, o ktorých som si myslel, že by som im mohol pomôcť.
- Personalizovaná adresa– Mnoho ľudí posiela jednotné e-maily, pretože sa domnievajú, že „personalizácia“ e-mailov stojí príliš veľa času a práce. Mýlia sa. Áno, stojí to nejaký čas. Písanie nepersonalizovaných e-mailov však tiež stojí nejaký čas – aj keď menej. Vždy ide o efektivitu.A aj keď je potrebné napísať osobný e-mail10x (odhadovaná) dlhšia ako nepersonalizovaná, návratnosť môže byť100x –1000x vyššia – najmä ak vezmeme do úvahy, že v mnohých odvetviach (vývoj webových stránok je určite jedným z nich) môže jeden zákazníkzaplatiťcelú informačnú kampaň. Pozrime sa na čísla, ktoré sa budem snažiť čo najviac odrážať moje skúsenosti a realitu. Povedzme, že predávate tovar/službu, ktorá vám pri predaji prinesie zisk 3000 GBP: Jednotný e-mail -> čas na napísanie 2 hodiny -> 100 odoslaných adries (1:33 priemerný čas na e-mail) -> 2 % miera odozvy -> 2 potenciálni zákazníci -> s polovicou z nich sa dohodneme -> 3000 Kč zisk z kampane Personalizovaný e-mail -> čas písania kostry 2 hodiny + 10 minút personalizácie (11,33 min.) -> odoslané na 100 adries -> 40% (naposledy som skúšal) miera odozvy -> 40 potenciálnych zákazníkov -> s polovicou z nich sa dohodneme -> 60 000 Kč zisk (2000 % / 200xrozdiel v porovnaní s nepersonalizovanou kampaňou). Čísla sa vždy ťažko odhadujú, ale ide o princíp. Podľa mojich skúseností sa personalizácia vždy veľmi oplatila. Ak sa vám nechce písať, odporúčam vám vytvoriť krátke personalizované videá pomocou programu Loom alebo aspoň použiť softvér ako YAMM, Snovio alebo Lemlist a personalizovať e-maily aspoň na úrovni dynamických polí. P.S. Spamové kampane môžu tiež zničiť vašu povesť, a to v klasickom zmysle (ľudia si to zapamätajú a povedia) aj v online zmysle (Google napríklad zníži doručiteľnosť vašich e-mailov do schránok Gmailu). Tieto skryté náklady na „spam“ by ste mali mať vždy na pamäti.
3. Nadviazanie vzájomnej spolupráce
Zistite, kto pracuje s rovnakým segmentom zákazníkov ako vy, ale napĺňa inú potrebu alebo rieši iný problém.
Ak máte poisťovňu áut, rovnaký segment, ale iný problém zákazníkov riešia predajcovia áut, autobazáre, autopožičovne… To všetko sú miesta, s ktorými sa môžete dohodnúť na zaujímavej a obojstranne výhodnej spolupráci (win-win).
Ak ste kaderník, môžete osloviť kozmetičku, wellness štúdio alebo masážny salón. Ak ste copywriter, môžete osloviť špecialistu na SEO, webovú agentúru alebo prekladateľa.
Investovať energiu a usilovnosť týmto smerom sa určite oplatí.
- Premyslite si 3 odvetvia, s ktorými by ste sa mohli vzájomne opeliť,
- Uveďte zoznam 100 ľudí/spoločností z odvetvia, s ktorými by ste chceli spolupracovať,
- osloviť ich s ponukou
Vyzerá to na veľa práce. A áno, môžem vás uistiť, že je to extrémne veľa práce. Ak sa však o to pokúsite, je veľká šanca, že na konci svojej „kariéry“/života vo firme nebudete mať o zmluvy núdzu. V najhoršom prípade skončíte s pasívnym lievikom potenciálnych zákazníkov.
Myslím, že to stojí za pokus.
4. Obsah
O obsahu dnes neuvažujeme ako o článkoch, videách a propagačných materiáloch – teda o tom, čo sa bežne považuje za obsah. Obsahom myslím rady.
Ak by sme opäť postupovali podľa príkladu môjho podnikania, bolo by pre mňa pravdepodobne dôležité byť hlavne v skupinách na Facebooku, pretože tam ľudia najčastejšie riešia problémy s webom.
Skúsil by som
- byť čo najviac nápomocný,
- skupiny, ktoré treba pravidelne monitorovať,
- nepredávať nič priamo ľuďom, ktorým pomáham.
Tento trojbodový kontrolný zoznam by som sa snažil dodržiavať aj na všetkých ostatných miestach, kde ľudia riešia problémy (fóra, živé stretnutia, diskusie pod videami na YouTube atď.).
Z dlhodobého hľadiska by som sa tiež snažil nasmerovať ľudí na môj Discord, kde by som mal istotu, že sa ma môžu kedykoľvek na čokoľvek opýtať, a je to tiež platforma, ktorú môžem využiť na to, aby som dal svetu vedieť, čo robím.
5. Rozdávanie vecí zadarmo
Na internete (najmä na tom českom) je stále pomerne bežné, že keď niečo dostanete zadarmo, máte pocit, že to darcu veľmi bolí. Ak nejde práve o zľavový kupón, ale o nejaký obsah (ebook, kurz, e-mailovú sériu), často sa zdá, že to darcu naozaj bolí, keď tieto veci rozdáva zadarmo, a podľa toho to aj vyzerá.
Často sú krátke, neoriginálne, neužitočné a celkovo neučesané. Urobte to inak. V prvom rade nezabudnite, žezadarmo, nikdy nie je nič.
Ak vám ľudia dajú e-mail za „bezplatný obsah“, často vám dajú príležitosť nakoniec „zarobiť“ na obsahu mnohonásobne viac, ako keby ste zaň zaplatili priamo peniazmi.
Preto by som sa nebál investovať do „bezplatného obsahu“. Masívne. Vždy sa vám to vráti.
Osobne som túto stratégiu vyskúšal, keď som robilAdventná webová výzvačo mi dalo veľa hodín práce, ale bolo to pre e-mail ľudí – čo, ako som už uviedol, rozhodne nie je zadarmo.
Mne sa však osvedčil a vrelo ho odporúčam vyskúšať, pretože si myslím, že sa môže oplatiť aj vám.
Týchto 5 kreatívnych spôsobov sa mi vždy osvedčilo. Dajte mi vedieť v komentároch, ako ste ich našli, alebo či a aké máte skúsenosti so získavaním nových zákazníkov!