francess
on
16/02/2023

6+1 tipov, ako získať skvelú referenciu

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoju firmu získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli odkazy skutočne účinné? Čo je to odkaz? V súvislosti s testimonialom/testimonial webom zvyčajne myslíme odsek lichotivého textu, ktorý napísal klient o vašej práci alebo produkte. V tomto článku sa zameriame skôr na referencie na služby.…

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoju firmu získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli odkazy skutočne účinné?

Čo je to odkaz?

V súvislosti s testimonialom/testimonial webom zvyčajne myslíme odsek lichotivého textu, ktorý napísal klient o vašej práci alebo produkte.

V tomto článku sa zameriame skôr na referencie na služby.

Ondrej Ilinchev o produktoch skvele napísal na stránkeváš blog. Robert Vlach napísal pre pracovníkov na voľnej nohe skvelý praktický článok o portáliNa voľnej nohe.

Aký je účel odkazu?

Cieľom je zachytiť silné stránky odborníka, druh a rozsah vykonanej práce. Aby bola referencia dôveryhodná, je dobré, ak sa klient podpíše, uvedie svoje kontaktné údaje a fotografiu.

Čo definuje dobrú referenciu?

  • Nie je ani príliš dlhá, ani príliš krátka.
  • Je konkrétny.
  • Mal by poskytnúť predstavu o rozsahu práce.
  • Je to pozitívne.
  • Je napísaná jednoduchým jazykom, bez zložitých/oblastných slov.

Kedy požiadať o referenciu?

Požiadajte o referenciu, keď je práca hotová a váš klient je spokojný alebo dokonca nadšený. Zavolajte mu a poďakujte sa, prípadne mu napíšte krátky e-mail a požiadajte ho, či by vám nenapísal krátku referenciu.

Napísať pre niekoho referenciu nie je žiadna maličkosť. Nepredpokladajte, že je to automatické. Dajte ľuďom najavo, že ak vám napíšu referenciu, budete si to veľmi vážiť.

Urobte si z toho zvyk. Výrazne sa vám to vyplatí.

Ako sa trochu orientujete v referenciách?

Získať referenciu, najmä kvalitnú, nie je jednoduché. Je však natoľko užitočná, že sa určite oplatí ju vyhľadať. Ako teda získate dobrú referenciu?

Tip 1: Ponúknite niečo na oplátku

Napísanie referencie si vyžaduje čas. Okrem toho sa naň dotyčná osoba podpíše svojím menom a istým spôsobom sa za vás „zaručí“.

Ak môžete, pokúste sa kompenzovať námahu a riziko:

  • Ponúknite krátku konzultáciu
  • Poskytnite mu krátke video alebo návod, ako sa postarať o svoj výstup.
  • Pošlite mu malý darček (napr. fľašu vína).

Tip 2: Upravte ho

Vaši klienti sú srdeční a úprimní ľudia, ale zvyčajne to nie sú copywriteri. Nebojte sa odkaz prepísať. Nič nepridávajte. Len text zjednodušte, sprehľadnite a urobte ho priamejším. Potom diplomaticky požiadajte klienta, aby súhlasil s používaním novej verzie.

Tip 3: Použite trojfázový vzor

Osobne sa snažím držať rámca pre svoje odkazyBrian Dean z Backlink.

Rámec je veľmi jednoduchý.

Ak oslovíte klienta, aby vám poskytol referenciu, požiadajte ho, aby vám odpovedal na tieto tri otázky:

  1. Aké to boloPred vašou spoluprácou?
  2. Aké to jepo vašu spoluprácu?
  3. Čo by povedal na vašena možnú budúcnosť klientovi?

Tento proces vám poskytne mimoriadne silnú referenciu. Pravdepodobne ho budete musieť trochu upraviť, ale výsledok bude stáť za to.

Tip 4: Nenúťte sa

Z každého projektu nezískate referenciu. To je v poriadku. Nebojujte s tým.

Existuje niekoľko možných dôvodov:

  • Nedosiahnete najlepší možný výsledok,
  • Klientnenávidí poskytovanie referencií,
  • Zadanie je zlé, klient nie je spokojný s výsledkom.

Často dostanete odporúčanie, niekedy nie. Dôležité je, aby ste si ho nezlomili cez koleno.

Tip. 5: Získajte celé meno, fotografiu a kontakt

„Spolupráca sa mi páčila, ďakujem veľmi pekne!“ Jan N.

Považujete takýto odkaz za dôveryhodný? Je to lepšie ako nič, ale nie o veľa… Ak je to možné, skúste odkaz doplniť:

  • fotografia klienta
  • Názov
  • Kontakt

Cieľom je, aby bol odkaz dôveryhodný.

Ak napríklad necháte klientov písať odporúčania priamo vám.Google my business / naFirmy.cznielenže bude odporúčanie v zásade dôveryhodnejšie (keďže sa nachádza na externej platforme), ale často automaticky získate aj celé meno, fotografiu a niekedy aj kontakt.

Tip 6: Ak pracujete s kolegami, požiadajte ich aj o odporúčania

Ak ste na voľnej nohe alebo pracujete v tíme, stretnete sa aj s mnohými ďalšími odborníkmi.

Svadobný fotograf sa stretáva s cukrármi, floristami, DJ-mi… Manažér IT projektov sa stretáva s programátormi, IT architektmi a grafikmi…

Ak sa vám s kolegami dobre spolupracuje, napíšte im odporúčanie. Často sa vám odvďačia (ak sú tiež spokojní) a vy môžete získať skvelé odporúčanie.

Určite to závisí od oblasti, ale v mnohých profesiách môžu byť pre laika dôležitejšie referencie od kolegov ako referencie od „iných laikov“.

P.S. Dobrým spôsobom, ako získať referenciu, je tiež požiadať svojich kolegov o spätnú väzbu (ako s vami pracovali), ak je spätná väzba negatívna, poučíte sa a zlepšíte, ak je pozitívna, môžete ju použiť ako referenciu.

Vyhráte v oboch smeroch.

Bonusový tip: Použite svoje referencie

Ľudia majú na svojich webových stránkach často referencie. To je všetko. A je to škoda.

Môžete použiť svoje referencie:

  • v ponukách pre klientov
  • ako príspevok na sociálnych sieťach
  • ako súčasť vášho informačného bulletinu

Keď už máte posudok, uistite sa, že ho čo najlepšie využijete.

Ďakujem za prečítanie a dajte mi vedieť v komentároch, ako ste sa s odkazmi popasovali vy!

author_name

author_bio

I am a heading

If you’re curious, this is Website Ipsum. It was specifically developed for the use on development websites. Other than being less confusing than other Ipsum’s, Website Ipsum is also formatted in patterns more similar to how real copy is formatted on the web today.

  • This is a list item.
  • This is a list item.
  • This is a list item.

No spam, ever.

prihlásiť sa k odberu newslettera

žiadny spam, nikdy, sľubujem

Odebírat

Ako získať spätné odkazy? 3 tipy pre nízko visiace ovocie

Získavanie spätných odkazov je tvrdá práca. Je to však oveľa menej práce, ako si ľudia často myslia. Existuje množstvo rozsiahlych článkov o tom, ako ich vytvoriť, a sú skvelé. Pozriem sa na 3 tipy, ktoré sú zrelými jablkami visiacimi vo svete linkbuildingu. Inými slovami, nezaberú veľa času a ten, ktorý zaberú, je veľmi užitočný. Ak…

francess

5 zásad, ktoré zlepšia vašu stránku

Pozornosť je najcennejšou komoditou v online svete. Ale je to ako s vodou. Môže pretekať cez vaše stránky ako strecha pri daždi alebo sa môže usadiť na vašich stránkach a vytvoriť bazén, ktorý bude čerstvým zdrojom vlhkosti pre celú vašu firmu. Ako to však dosiahnuť? Jednoduché. Svoju stránku musíte prispôsobiť tomu, ako funguje pozornosť ľudí.…

francess

GPT-4 vše co potřebujete vědět (2023)

Služba GPT Chat zmenila predstavu mnohých ľudí o tom, čo vlastne modely AI sú a čo dokážu. Po chate GPT-3 prichádza GPT-4, ktorý bude ešte...

Vojtěch Bruk
GPT 4 náhledový obrázek
GPT 4 náhledový obrázek