Vytváranie webových stránok je zložitá úloha. V tomto článku sa pozrieme na to, aké máte možnosti, ako si medzi nimi vybrať a na čo si dať pozor.
Potrebujete vôbec webovú stránku?
Začnite touto otázkou. Ironicky. Spýtajte sa, aký cieľ chcete, aby vaša nová webová stránka dosiahla, a potom sa zamyslite, či tento cieľ nemôžete dosiahnuť iným a lepším spôsobom.
Nekedy zistíte, že to nejde.
Inokedy však chcete písať blog, aby ste sa mohli podeliť o svoje cestovateľské zážitky s priateľmi. Keď premýšľate o tom, či existuje iný spôsob, ako tento cieľ dosiahnuť, napadne vás, že môžete použiť (pre začiatok) blogovaciu platformu Medium a máte po starostiach.
Takže zlaté pravidlo tvorby webových stránok pre mňa znie:“Ak sa tomu môžete vyhnúť, vyhnite sa tomu.”
Ale veľmi často sa tomu vyhnúť nedá (výhody vlastnej stránky víťazia).
Aké sú teda vaše možnosti?
S kým začnete tvorbu webu?
Dnes existuje množstvo nástrojov, ktoré môžete použiť na vytvorenie webovej stránky sami, s vlastnou pomocou. ****Toto je prvá možnosť.
Ak chcete vývoj zadať externému dodávateľovi, môžete osloviť freeelancera (freelancer) alebo agentúru.
Všetky tri možnosti majú svoje pre a proti. Poďme si ich rýchlo rozobrať.
Kedy by som mal začať vytvárať webovú stránku na vlastnú päsť?
Máte čas + máte chuť sa učiť + nepotrebujete profesionálny výsledok
Ideálne pre: testovanie trhu, hobby projekty, rýchle “prototypovanie”
Ako začať so svojpomocným vývojom webových stránok
- Najprv sa rozhodnite, či vaša stránka bude na platforme na tvorbu webových stránok (MioWeb, Wix) alebo ju vytvoríte na WordPress napríklad pomocou Elementor.
- Budete si musieť vyberať doménu a zaregistrovať ju. Osobne na registráciu domén používam Wedos.
- Ak sa rozhodnete pre platformu tretej strany (pozri bod 1), nebudete musieť riešiť hosting. Ak sa rozhodnete stavať na WordPress, budete potrebovať aj hosting. Osobne mám z lacnejších možností dobré skúsenosti s vlastným hostingom.
- Napokon si určte štýl vašej stránky. Vyberte si farby. Vyberte si písmo. Ak neviete, ako na to, pokojne sa inšpirujte (ale nekradnite!) podobnými/vašimi obľúbenými platformami.
- Dalšou časťou procesu by mal byť návrh štruktúry stránky, tzv. wireframe. Ak vás slovo wireframe desí, rozhodne nemusí. V podstate ide len o náčrt štruktúry stránky, a to sekundárne či už v Figme alebo na papieri.
- Keď už máte za sebou predchádzajúce kroky, nasleduje samotné budovanie. Platformy majú zvyčajne množstvo návodov, ako ich ovládať. Ak sa rozhodnete pre WordPress a Elementor – môžete si pozrieť môj zdarma kurz Elementor, alebo jedno z nespočetných videí v angličtine na internete.
Vlastnoručne vytvorená webová stránka nebude dokonalá. Ani nemajú byť. Budú však dobrým odrazovým mostíkom. Môžete si otestovať svoj nápad, a keď uvidíte, že je oň záujem, môžete pozvať profesionálov, aby sa do toho pustili.
Ak je však webová stránka pre vaše podnikanie/účel dôležitá a máte na to rozpočet, odporúčam vám hneď na začiatku získať odbornú pomoc.
Podobne ako by ste si sami nepostavili firemnú kanceláriu, ak nemusíte, nevytvárajte webovú stránku (úplne sami). Vyzerá to jednoducho, ale bez skúseností často prehliadnete niektoré veci a tie vás môžu časom dobehnúť.
Pokiaľ nejde o čisto “hobby” projekt, veľmi odporúčam aspoň krátko konzultovať výsledok s freelancerom alebo agentúrou.
Je však samozrejme možné prizvať ich do procesu od začiatku… Otázkou je kedy.
Kedy začať tvorbu webových stránok s nezávislým pracovníkom?
Máte predstavu o tom, čo chcete + čas na výber freelancera + čas na sledovanie tvorby
Ideálne pre: projekty všetkých druhov, pričom “druh” freelancera zodpovedá druhu projektu
Freelancer je páka, pomocou ktorej môžete opätovne využiť svoje úsilie a dosiahnuť výrazne lepšie výsledky, než by ste dosiahli sami.
Úroveň freelancerov a ich odmeny sa dramaticky líšia. Preto je dôležité nielen venovať čas a prácu výberu, ale najprv by ste si mali ujasniť, čo vlastne chcete a požadujete.
Hodinové sadzby na voľnej nohe sa môžu pohybovať v rozmedzí 300 – 6000 GBP a vy sa chcete uistiť, že hľadáte v správnej časti tohto rozpätia.
Ako začať s vývojom webových stránok na voľnej nohe
Akonáhle viete, či hľadáte nadšeného juniora alebo skúseného webového konzultanta, môžete sa pustiť do výberu.
Typ a konkrétne odporúčania pre výber sa budú podstatne líšiť podľa toho, čo presne chcete.
Nie urobíte chybu, ak začnete svoje hľadanie na Freelance. Potom sa zamerajte predovšetkým na referencie.
Neváhajte kontaktovať zdroje, ktoré vám poskytli referenciu. Ak ide o veľký a dôležitý projekt, určite sa oplatí referencie skontrolovať.
Kedy začať tvorbu webových stránok s agentúrou?
Máte relatívne veľký rozpočet + potrebujete agentúru (napríklad predať projekt manažmentu, nemáte čas na projektové riadenie skupiny freelancerov) + (chcem povedať:)) poznáte dobrú agentúru
Ideálne pre: veľké spoločnosti, veľké projekty
Ak sa kvalita freelancerov mení ako jarné počasie, kvalita agentúr sa mení ako cena vašej obľúbenej obskúrnej kryptomeny.
Dobrá práca.
Ak si nedáte pozor, ľahko sa môžete dostať do smutnej situácie, keď vám agentúra bude fakturovať 2000 Kč za hodinu práce odvedenej brigádnikom za 150 Kč, ktorý je v teréne už niekoľko týždňov.
Podľa môjho názoru by ste si mali dať oveľa viac práce s výberom agentúry ako s výberom freelancera:
- oslovte agentúru a overte si jej referencie,
- pred začatím práce požiadajte agentúru o približné čísla (návratnosť) a najlepšie čísla z iných, podobných projektov,
- ak máte možnosť, najmite si niekoho, kto vám so zadaním pomôže,
- pred zadaním si prečítajte knihu Web-sharp-as-a-razor, ktorá môže potenciálnemu zadávateľovi veľmi pomôcť pri výbere.
Existuje veľa skvelých agentúr. Existuje však aj násobne viac hrozných. Uistite sa, že ste si našli čas na výber a maximalizovali svoje šance, že narazíte na dobrú.
Koľko stojí webová stránka?
Dôležitá otázka. A ako pri väčšine dôležitých otázok, aj tu je neuspokojivá odpoveď: záleží na tom…
Cena webových stránok sa líši, a to výrazne. Pozrime sa však na niektoré základné rámce uvažovania o cene.
Čo robí stránku hodnotnou
?Keď platíte za vytvorenie webovej stránky, platíte spravidla za tri veci:
- odbornosť,
- technický návrh,
- revízie.
A keďže všetky tieto tri veci je pomerne ťažké určiť, odporúčam pristupovať k problému opačne.
Koľko si môžem dovoliť minúť na vývoj webu?
Pri prezentačných webových stránkach je návratnosť investície väčšinou počet a hodnota kontaktov, ktoré webová stránka “vygeneruje” (tzv. leadov). Lead potom vzniká tak, že vás niekto prostredníctvom webovej stránky kontaktuje (nastáva konverzia).
Z vyššie uvedeného potom môžeme odvodiť jednoduchý vzorec, ktorý vám môže poskytnúť približnú predstavu o tom, koľko peňazí vám môže priniesť nová webová stránka.
počet konverzií (za mesiac) * hodnota konverzie = mesačná návratnosť investícií do webu
Podívajme sa na jednoduchý príklad:
Som kvetinárstvo a mesačne nájde moju webovú stránku 150 ľudí. Päť z nich si objedná kvetinovú výzdobu na svoju oslavu. Z každého aranžmánu mám čistý zisk 5 000 GBP. Výpočet by mohol vyzerať takto:
*5,7500 Kč (5 **ľudí** * (5 000 čistý zisk + 2 500 hodnota kontaktu – zákazník sa môže vrátiť, odporučiť nás atď.) = 37 500 Kč, ktoré stránka mesačne vygeneruje.
V čom je háčik?
Môžete namietať, že ide o hru, pri ktorej sa len háda, a preto nemá zmysel ju hrať.
Čiastočne súhlasím, avšak som presvedčený, že aj keď uhádnete všetky premenné, je to mentálne cvičenie, ktoré stojí za to. Keď už nič iné, prinúti vás to premýšľať o svojej stránke ako o zamestnancovi, nie ako o náklade.
Až ten najhrubší odhad vám dá úplne iné čísla, ak ste pekár, realitný agent alebo predajca luxusných dovoleniek.
Okrem toho vám skúsený tvorca (freelancer, agentúra) môže poskytnúť kvalifikovaný názor, či je váš odhad realistický. Prípadne, čo bude potrebné urobiť, koľko to môže stáť a trvať, kým sa dosiahne daný výsledok.
Keď sa nad tým zamyslíte týmto spôsobom, vaše očakávania budú realistickejšie a presnejšie ako u prevažnej väčšiny zadávateľov. A to výrazne zvýši vaše šance na úspech.
Koľko stojí vytvorenie webovej stránky od jednotlivých poskytovateľov?
Všeobecne by sa dalo povedať, že agentúra je drahšia ako freelancer (hoci existuje veľa výnimiek). Dôležité je však uvažovať o cene v kontexte užitočnosti.
Čo tým myslím?
Absolútne ceny by som neporovnával, pretože nedostanete to isté.
Porovnávanie cien webových stránok je ako porovnávanie cien domov (so solídnymi dodávateľmi), vždy je to niečo za niečo.
Môžete mať webovú stránku od mladého výrastka, ktorý si za ňu bude účtovať 3500 libier (nič proti nim, nie tak dávno som do tejto skupiny sám spadol).
Ste spokojní s tým, koľko ste “ušetrili”, a vidíte, že stránka dokonca prináša nejaké potenciálne zákazníkov, z čoho máte radosť!
V slove “niektoré” je však zakopaný pes.
Je lepšie mať webovú stránku za 3500 libier, ktorá prináša 10 klientov mesačne, alebo webovú stránku za 100 000 libier, ktorá prináša 20 klientov mesačne?
Odpoveď znie… záleží na tom.
Predovšetkým na hodnote vedúceho (pozri vyššie).
Vezmite si teda čas na prieskum trhu a uistite sa, že je veľká šanca, že dodávateľ, ktorého ste si vybrali, dokáže maximalizovať potenciál vašej stránky.
Všeobecné rady pre výber dodávateľa
Podívajme sa na 3 rady, ktoré by ste podľa mňa mali prediskutovať s dodávateľom ešte predtým, ako začnete s vývojom webu.
A odporúčam na nich trvať.
1. Trvajte na tom, aby ste mohli sami upravovať stránku
Pravdou je, že nikomu nezáleží na vašej webovej stránke tak veľmi ako vám. Ide o klasický príklad problému princíp-agent, kde sa vaše záujmy mierne rozchádzajú so záujmami agentúr a nezávislých pracovníkov.
Preto by som vždy odporúčal nastaviť spoluprácu od začiatku tak, aby ste si mohli stránku upravovať sami – najmä pridávať články (a tvorca vám to ukáže a naučí vás to).
Vyhľadávať na Zozname alebo v Googli mesiac po vyplnení frázu ako upraviť stránku WordPress je nočnou morou každého outsourcera.
Vyhnite sa tomu.
2. Majte predstavu o vývoji
Samotný web je ako reštaurácia uprostred púšte. Bez ohľadu na kvalitu menu tam musíte dostať ľudí. Opakovane. Ako sa hovorí:
: “Dobrá webová stránka nikdy nekončí”.Z vlastnej skúsenosti odhadujem, že pri skutočne úspešných projektoch tvoril návrh webovej stránky približne 20 % práce a vývoj zvyšných 80 %.
Teda či už budete webovú stránku vyvíjať spolu s jej tvorcom alebo s niekým iným, mali by ste mať od začiatku predstavu ako, ktorým smerom a s kým to bude.
Potom túto myšlienku prediskutujte s poskytovateľom, než sa pustíte do práce.
3. Stanovte si ciele
Merať úspešnosť webovej stránky je ťažké. Bohužiaľ, nemôžete si povedať, že chcete, aby sa vám investícia vrátila za 4 mesiace, a nechať to na dodávateľa, aby “to fungovalo”
.Napokon, ako hovorí iné príslovie:
: “Istý spôsob, ako nedosiahnuť svoje ciele, je nemať žiadne ciele.”Premýšľajte teda o tomto:
- kto bude na stránku chodiť,
- ako ju nájde,
- čo by mal na stránke robiť a prečo,
- ako mu to uľahčiť.
Môže sa to zdať zdĺhavé, ale je to skvelé mentálne cvičenie, ktoré vám umožní premýšľať o dizajne webu v kontexte toho, čo je dôležitejšie… Od začiatku.
Záverečné zhrnutie
Výber dodávateľa webových stránok je náročná úloha. Je to však úloha taká dôležitá, že sa rozhodne oplatí venovať jej čas a úsilie.
Dúfam, že vám tento článok pomohol premýšľať o úlohe tvorby webových stránok v nových súvislostiach.
a možno vám pridal niekoľko stálych bodov, o ktoré sa môžete oprieť pri výbere dodávateľa pre vašu novú stránku.
Ďakujem vám, že ste dočítali až sem. A neváhajte mi dať vedieť v komentároch – aké skúsenosti máte s výberom dodávateľa webu vy?