Mám rád mentálne modely. Je to najlepší spôsob, ako niečo pochopiť a vedieť, ako získané vedomosti použiť. Existuje široká škála mentálnych modelov: Naval, Munger, Farnam street…
Mám však stále pocit, že chýbajú mentálne modely pre konkrétne odvetvia.
Takže dnes sa pozrieme na mentálny model, ako premýšľať o sociálnych médiách. Pretože keď pochopíte jeden, pochopíte ich všetky…
Čo sú to sociálne siete?
Sociálne siete sú párty. To je mentálny model. Túto myšlienku rozpracoval jej autor Russell Brunson vo svojej knihe Traffic Secrets, ale pokúsim sa ju zhrnúť aj tu.
Predtým, ako sa do toho pustíme, by som však rád vyslovil dôležitú výhradu: tieto rady sa týkajú predovšetkým ľudí, ktorí chcú zo sociálnych sietí niečo získať – zákazníkov, meno, reputáciu… Ak je vaším cieľom len zábava, pravdepodobne nebudete potrebovať nič z nasledujúceho.Prejdime ku konkrétnym odporúčaniam.
1. Ľudia, ktorí hovoria o sebe, sú otravní
Najobľúbenejší ľudia na večierku sú tí, ktorí spoločnosť zabávajú, robia rozruch a svojím spôsobom tak trochu spĺňajú to, čo ostatní ľudia od večierka očakávajú.
Keď niekto rozpráva vtipnú historku o rande, je to iné, ako keď rozpráva o svojom zlom kolene tak, aby ho ostatní počúvali, pretože by považovali za neslušné odísť.Toto je prvá základná vec: aj keď hovoríte o sebe, hovorte za ostatných.
Zabavte sa. Inšpirujte. Zdieľajte. A čo je najdôležitejšie, pýtajte sa, pretože ľudia radi odpovedajú.
2. Pochopte pravidlá obliekania
Vernisáž výstavy má iné zákonitosti a dynamiku ako technoparty. Podobne aj TikTok má iné zákony ako Pinterest alebo Medium.
Získajte dress code.To, čo je na jednom mieste vítaným štandardom, môže byť na inom mieste pichnutím do oka. Tomu sa chcete vyhnúť.
3. Strana nie je práca
Prichádzam za vami na večierok. Začnem hovoriť o tvorbe webových stránok. Vytiahnem cenník a začnem vám ukazovať, že ceny vlastne vôbec nie sú vysoké… Stále sa bavíte?
Nie celkom.
V lepšom prípade odídeš otrávene, v horšom prípade dôjde k menšej slovnej a možno aj fyzickej konfrontácii.
Prišiel som však kvôli obchodným kontaktom.
Existuje nejaký alternatívny prístup?
4. Pomáhať a nič za to neočakávať
Tá istá strana, iný deň. Poďme sa porozprávať. Povieš mi, že predávaš gumený riad, ale v poslednom čase to nie je nič moc.
Pýtam sa prečo.
Pretože ľudia nechodia na vašu stránku.
Pýtam sa prečo.
Pretože ho nemôžu nájsť.
Na ďalšej hodine si povieme, či správne používate vyhľadávaciu konzolu, či sa vám oplatí vytvoriť parazitnú SEO stránku, či ste si overili, že ľudia hľadajú vaše veci tak, ako by ste ich hľadali vy…
Odchádzate s dvoma stranami poznámok a s nadšením, že viete, ako situáciu zlepšiť.
Možno všetko aplikujete sami, bude to fungovať a budete na mňa len s láskou spomínať. Možno bude žiadosť bojovať a ty sa ozveš…
Šanca na oboje je však drasticky vyššia, ako keby som za vami prišiel s cenníkom.
Ak je to tak, prečo to tak nie je?
Ak je efektívne správať sa na sociálnych sieťach ako na večierku, prečo to ľudia a spoločnosti nerobia?
Dobrá otázka. Existujú dva dôvody:
- Mnoho ľudí to nevyskúšalo a netuší, aké lepšie výsledky by im podobný prístup mohol priniesť
- Ďalšie množstvo ľudí a firiem od sietí nič neočakáva (možno rozptýlenie?), a preto nemajú potrebu ich efektívne využívať
Záver
Osobne si myslím, že ak sociálne siete nepoužívate na zarábanie peňazí/budovanie mena, nie je potrebné ich vôbec používať (nechajte si messenger).
Negatíva prevažujú nad pozitívami.
Toto je však môj názor. A to pokrytecký, pretože stále používam siete, v ktorých nevytváram žiadny obsah.
Povedzte mi v komentároch, aké skúsenosti máte so sociálnymi sieťami vy.
A veľa šťastia na párty!