Landing page (v angličtine landing page) je stránka, ktorej cieľom je jediná, jasne definovaná akcia, ktorú má návštevník vykonať.
Takouto akciou môže byť:
- Predplaťte si odber noviniek,
- Objednať produkt,
- Vyplňte dotazník,
- Odoslať formulár atď.
Landovacia stránka sa nazýva vstupná stránka, pretože by mala “vylodiť návštevnosť” z iných stránok.
Predstavme si autora, ktorý vydal knihu. Knihu propaguje na všetkých sociálnych sieťach, vo svojom newsletteri a v článkoch na blogu. Na všetkých týchto miestach potom pridá odkaz na webovú stránku/pozemok, kde si ľudia môžu knihu kúpiť. Daná stránka má laserové zameranie a je čo najviac optimalizovaná na konverziu.
Ak si pod pojmom vstupná stránka stále nič nepredstavujete, môžete si pozrieť “vstupnú” stránku pre adventnú webovú výzvu, ktorú som pred Vianocami organizoval.Vďaka svojmu zameraniu na mieru konverzie sú vstupné stránky nesmierne silným marketingovým nástrojom. Začnime však definovaním niekoľkých kľúčových pojmov.
Čo je konverzný pomer?
Konverzný pomer predstavuje % ľudí, ktorí na danej stránke vykonali zamýšľanú akciu.
Ak na vstupnú stránku novej knihy príde 200 ľudí a 10 ľudí si ju kúpi, konverzný pomer bude 5 % (10/200*100).
Čím vyššia je miera konverzie, tým lepšie. Cieľom každej vstupnej stránky je teda tento pomer maximalizovať.
Aký je dobrý konverzný pomer?
Záleží na tom (aj keď viem, že to nie je to, čo ste chceli počuť).
Všeobecne platí, že “dobrý” konverzný pomer sa líši v rôznych odvetviach a typoch výziev na akciu. Ak je výzvou k akcii (CTA) prihlásenie sa na odber bezplatného newslettera, “dobrá miera konverzie” bude mnohonásobne vyššia, ako keď je CTA formulárom žiadosti o hypotéku.
Ak však chcete konkrétne číslo, za “veľmi dobré” možno považovať niečo ako 5 %+ pre stránky s objednávkami a 15 %+ pre registrácie e-mailom
.Čo je výzva k akcii (CTA)?
Konverzia nastáva v okamihu, keď návštevník vykoná tzv. konverznú akciu. Aby sa tak stalo, musíte ho k vykonaniu akcie vyzvať.
Takže niekedy je výzva na akciu (CTA) len text “Zavolajte mi na…”, ale najčastejšie je to tlačidlo, ktoré odošle formulár alebo vás presmeruje niekam inam.
Keď sme si v krátkosti predstavili pojmy konverzný pomer a CTA, môžeme sa vrhnúť na 6 konkrétnych tipov.
1. Správna anatómia stránky
Ako by mala stránka vyzerať, je téma na celý článok. Navyše sa to (opäť) líši podľa typu CTA a odvetvia.
Dobrým východiskovým bodom by však mala byť štruktúra načrtnutá nižšie:
- Úvodná časť s jasným CTA
- Sekcia s výhodami
- Sekcia Referencie
- Možnosť opakovaného použitia CTA (len ak nasleduje nepovinná sekcia nižšie)
- Sekcia s ďalšími informáciami (nepovinná)
- Konverzná stránka – CTA (objednávkový formulár, prihlásenie do newsletteru, telefónne číslo…)
- Často kladené otázky
Takže odporúčam začať s touto predvolenou štruktúrou a postupne ju upravovať a prispôsobovať na základe spätnej väzby.
2. Výhody jazyka, nie funkcie
Jak o danej veci hovoríte, je mimoriadne dôležité. Na celej stránke by ste potom mali hovoriť jazykom výhod, nie funkcií.
Prečítajte si text z pohľadu potenciálneho zákazníka a úprimne sa zamyslite nad tým, či by vás popis zaujal.
Podívajme sa na niekoľko praktických príkladov:
❌ 365 nutrične vyvážených, jednoduchých receptov zameraných na minimum sacharidov
✔️ Recept na každý deň, ktorý uvaríte za 8 minút a dostane vás do vitálnej formy
❌ Praktické informácie o SEO z 50 odborných zdrojov
✔️ Dostaňte svoju stránku na prvé miesto v Google a získajte množstvo nových klientov
❌ Synchronizujte svoj formulár s kalendárom Google pomocou integrácie API
✔️ Získajte viac termínov
Nechcete predsa vyznieť ako kolotočár. Ako “zasvätenec” však môžete často preceňovať schopnosť ľudí získať z príslušnej funkcie úžitok. To, že je to pre vás automatické, ešte neznamená, že je to tak pre všetkých.
Vynaloženie maximálneho úsilia na to, aby ste ľuďom túto časť uľahčili, sa potom vždy oplatí.Ak by som mal podľa pasu odhadnúť vec, ktorá môže vašej vstupnej stránke pomôcť najviac zo všetkých 6 tipov, bol by to tento.
3. Optimalizovaná výzva k akcii (CTA)
Výzva k akcii je ústredným prvkom stránky. Jej optimalizácia je preto skôr povinnosťou ako možnosťou.
- Kontrast, farba konverzie
- Dobrá čitateľnosť
- Prehľadnosť (je jasné, čo sa stane, keď naň kliknete)
Začal by som týmto statívom.
Keď to máte, zameral by som sa na “text tlačidla”. Skúste vymyslieť formát výzvy k akcii:
- “kúpiť teraz”
- “registrovať”
- “get discount”
A pokojne skúste vymyslieť viac možností, aby ste vybrali tú najlepšiu.
Možno sa vám tieto veci zdajú ako banality. Ale aj keď zlepšia konverziu o 1 %, vďaka minimálnemu času, ktorý zaberú, sa takmer vždy oplatia.
4. Rýchlosť stránky
Prejdite na Google Page Speed Insights a zistite, ako si vaša vstupná stránka stojí z hľadiska rýchlosti.
Ak intuitívne cítite priestor na zlepšenie, využite ho. Je to jednorazová investícia, ktorá sa často ľahko vráti už len tým, že konvertujete niekoho, kto by v prípade pomalšej stránky už dávno odišiel.
5. Predchádzanie problémom, zvyšovanie dôvery
Vžite sa do situácie zákazníka. Čo by bolo najväčšou prekážkou konverzie na vašej stránke?
- Báli by ste sa, že nebudete spokojní s produktom a prídete o peniaze?
- Neposkytla by vám stránka dôveryhodnosť kvôli tomu, ako vyzerajú referencie?”
- Nevedeli by ste, čo stránka ponúka, ak nie ste priamo z tohto odvetvia?”
Pozornosť venujte aj len náčrtu týchto pocitov. A pokúste sa vymyslieť obranný protiútok na každý ťah, ktorý urobí váš súper.
Zmätok -> Pridávanie často kladených otázok
Záujem o investíciu -> Záruka vrátenia peňazí do 30 dní
Nedôveryhodné referencie -> Integrácia referencií priamo od Google
Akkoľvek túto optimalizáciu vrelo odporúčam a prinesie vám mnoho želaných výsledkov, nikdy nebudete vidieť svoju stránku objektívne na vlastné oči. Čo je problém. To nás privádza k nášmu ďalšiemu tipu.
6. Otestujte svoju vstupnú stránku.
Ak ste podnikateľ alebo malá firma, môžete to urobiť “partizánskym” spôsobom. Choďte do kaviarne a ponúknite ľuďom kávu, ak vám odpovedia na niekoľko otázok o vašej stránke. Prípadne ho len požiadajte, aby sa vcítil do niekoho, kto si chce objednať na stránke.
Sledujte osobu na stránke zblízka a zapíšte si/pamätajte si, aká je jej skúsenosť. Zopakujte tento postup trikrát (s rôznymi ľuďmi) a zaručujem vám, že prídete na množstvo vecí, ktoré vám predtým z pozície insidera nenapadli. A ani nemohli.
Ak ste väčšia spoločnosť, odporúčam aj tak guerillové testovanie. Návratnosť tejto minimálnej investície je podľa mojich skúseností obrovská. Okrem toho môžete svoj testovací arzenál rozšíriť aj o
- A/B testy
- Softvér, ktorý monitoruje správanie návštevníkov na stránke (napr. Hotjar)
- Testovanie stránky priamo na cieľovej skupine (napr. na testovanie svojho produktu najímate mamičky na materskej dovolenke)
Landingové stránky sú zložitá téma. Dúfam, že tento stručný prehľad bol pre vás užitočný, a ak máte nejaké otázky alebo chcete vedieť, čo si o vašej vstupnej stránke myslia ostatní, neváhajte a napíšte komentár!