UX je ako súd. Čím menej si myslíte, že ho potrebujete, tým viac vám pravdepodobne chýba.
O to väčšie výhody však môžete získať, keď si začnete osvojovať UX.
A ako zdôraznila tohtoročná panelová diskusia plná odborníkov, dobré UX vám môže ušetriť veľa peňazí, času a nervy.
Treba len ísť tomu naproti a mať UX na pamäti a (aspoň trochu) sa mu venovať.
UX nie je raketová veda. UX je neustála snaha uľahčiť ľuďom život.
Prednášajúci sa však zhodli, že na to, aby ste to dosiahli, si budete musieť zašpiniť ruky a:
- zistiť, aká bola cesta zákazníka a celkové skúsenosti s vašou značkou,
- vyhodnoťte údaje, aby ste získali súhrnnejší pohľad,
- sledujte, ako ľudia interagujú s vaším produktom,
- a pýtajte sa ich, čo si o produkte myslia.
Inými slovami, pre dobré UX musíte byť v kontakte s realitou.
Podívajme sa na súbor praktických tipov, ako aj na zmeny v myslení, ktoré mi priniesol tohtoročný panel UX.Marek Ceveliček: Čo sa vám stalo, že ste museli zmeniť dizajn svojej webovej stránky?
Musíte nájsť úzke miesto. Tam to začína. Vždy nejaké je, a kým ho nenájdete, nepohnete sa ďalej.
UX musí mať dôvod. Zákazník musí vedieť, prečo ide do UX, a musí to vedieť aj dizajnér.
Základom každej úspešnej spolupráce je preto dobre definovaný brief, súbor očakávaní a rozsah práce.Podcenenie tohto kroku je veľmi nerentabilné.
Preto Marek veľmi odporúča začať s návrhovým briefom, súborom otázok, ktoré vývojár položí klientovi na začiatku, aby si ujasnil, o čo v projekte ide a čo je cieľom spolupráce.
Akonáhle dizajnér pochopí brief, často sa začína hľadanie. Hľadanie úzkeho miesta.
Musíte zistiť, kde v procese konverzie vzniká trenie, a potom vymyslieť, ako ho odstrániť.
Vzhľadom na špecifickosť jednotlivých projektov je ťažké vopred odhadnúť, koľko bude niečo trvať alebo stáť. Avšak žiť s určitou mierou neistoty a flexibility vám často umožní vyťažiť zo služieb daného dizajnéra UX maximum.
3 praktické tipy z Markovej prednášky- 1️⃣ Dobré zadanie je základom úspechu tak pre zadávateľa, ako aj pre spracovateľa. Nepodceňujte ho.
- 2️⃣ správne otázky si musí klásť dizajnér UX, užívateľ aj zadávateľ a interný tím.
- 3️⃣ najefektívnejšie je pracovať kontinuálne a v iteráciách. Najdite úzke miesto -> opravte ho -> vytvorte trenie inde -> sústreďte sa naň… UX je dlhodobá činnosť, nie činnosť, ktorá požiera hamburgery.
Ak chceš od Marka zachytiť ešte viac, sleduj ho na LinkedIn a Medium.
David Kočí – “Pozerajte sa na správne metriky, nepozerajte sa slepo na konverzný pomer, ale na celkový prínos pre firmu.”
Pochopenie podnikania sa začína
David kladie obrovský dôraz na začiatok s Markom a presne vie prečo. Jeho prvé otázky klientovi obsahujú 20-30 strán otázok, ktoré mu pomáhajú pochopiť fungovanie firmy. Najviac ho zaujímajú obavy, rozhodovanie a motivácia zákazníkov, konkurencia, najpredávanejšie a obchodne najdôležitejšie produkty/služby.
Ak chcete nahliadnuť do otázok, napíšte Davidovi na in**@da*******.cz .
Meranie a určenie správnych metrík
Častým problémom je, že spoločnosti nemerajú a nevyhodnocujú, čo je cesta do pekla. Skôr než sa do niečoho pustíte, vždy si vyberte zmysluplnú metriku (metriky), podľa ktorých budete hodnotiť úspech.
Často sa zameriavame len na konverzný pomer. Táto metrika nemusí byť zlá, ale musíte sa pozrieť aj na celkový prínos pre podnikanie. Ak chcete zvýšiť len mieru konverzie, poskytnite zľavu na celý sortiment alebo dopravu zadarmo na všetko. Určite zvýšite mieru konverzie, ale pravdepodobne nezvýšite hospodársky výsledok spoločnosti.
Zameranie sa na priority
Ďalším neduhom je venovanie zbytočnej pozornosti stránkam a častiam webu, ktoré majú zanedbateľnú obchodnú hodnotu a navštevuje ich minimum používateľov. Tieto stránky majú na webe určite svoje miesto, ale nemá zmysel venovať im prioritnú pozornosť.
Tu zvyčajne začíname pohľadom na službu Google Analytics. Inými slovami, ak chcete UX na steroidoch, skombinujte ho s údajmi.
Mimo základné zobrazenie webovej analýzy je v službe Google Analytics pre väčšie weby (typicky weby elektronického obchodu) k dispozícii praktická funkcia “Zoskupovanie obsahu”. Na stránkach elektronického obchodu bývajú tisíce adries URL, a ak by ste chceli analyzovať každú z nich osobitne, ďaleko by ste sa nedostali, preto sa hodí “zoskupenie obsahu”.
Pomáha zoskupiť obsah podľa typu stránky (detail produktu, kategória, článok na blogu atď…) a vyhodnocuje ho podľa zoskupených údajov. Ľahko tak zistíte, odkiaľ ľudia pridávajú produkty do košíka (napríklad z nákupného košíka, detailu produktu alebo kategórie?), a môžete sa zamerať na stránky, ktoré z toho majú najväčší úžitok.
Na nasledujúcom príklade vidíte, že sústrediť príliš veľa pozornosti na detail produktu alebo domovskú stránku nemá zmysel, aspoň nie na začiatku.
Nezabudnite na kvalitatívne údaje
Aj keď David zdôrazňuje dôležitosť kvantitatívnych metrík a údajov, nezanedbáva údaje kvalitatívne, typicky rozhovory.
Pri projekte pre veľkú medzinárodnú univerzitu sa klient domnieval, že stránka musí obsahovať podrobné sylaby a obsah kurzov. Mal dojem, že ľudia sa o škole rozhodujú na základe:
- odbornosť,
- hodiny,
- a jednotlivých učiteľov.
David uskutočnil sériu rozhovorov so študentmi a zistil, že:
- študenti sa zaujímajú predovšetkým o to, ako sa žije v Prahe,
- Keďže ide často o zahraničných študentov, dôležitým faktorom je či oni a ich rodičia považujú lokalitu univerzity za bezpečnú,
- Vysokú školu si vyberajú najmä rodičia študentov, a tí majú na rozdiel od svojich potomkov často odlišné predstavy o ideálnej škole.
Takže za 10 hodín práce dokázal David poskytnúť údaje, ktoré posunuli celkovú komunikáciu úplne odlišným smerom.
Nevynaliezajte znovu kolesoV neposlednom rade David kladie poslucháčom na srdce, aby nevynachádzali koleso. Často opravuje tie isté základné chyby na projektoch znova a znova, než sa pustí do hlbšej optimalizácie.
Príklad, ak má drvivá väčšina rovnaký proces objednávania (typicky trojstupňový proces) a vy nemáte žiadne údaje, nesnažte sa s takýmto zaužívaným štandardom prísť s veľkou revolúciou len preto, že chcete na svojej stránke niečo jedinečné a iné ako väčšina trhu.
V prípade základných funkcií sa držte toho, čo funguje (osvedčené postupy). Venujte radšej čas a prostriedky na výskum a spoznávanie potrieb vašej cieľovej skupiny.
3 praktické tipy z Davidovej prednášky
- 1️⃣ Nepoužívajte proto-persony, ktoré sú často vymyslené a dátovo nepodporované. Namiesto persón radšej používajte Value proposition canvas (VPC), ktorých výstupy majú často oveľa praktickejšie využitie.
- 2️⃣ naučte sa rutinne využívať webovú analytiku a obohatiť svoju (UX) prax o jej výstupy.
- 3️⃣ Vždy si ujasnite, prečo danú vec robíte, aký je požadovaný výsledok a s akými metrikami nám má zmena pomôcť. Ak niekto chce zmenu dizajnu webu, vždy sa opýtajte prečo. Čo to má pre nás vyriešiť?
Ak by ste chceli využiť Davidove odborné znalosti, neváhajte ho kontaktovať.
Honza Pobořil – Ak ste už dlho nehovorili so svojimi skutočnými zákazníkmi, rýchlo to napravte
Dosahovanie lokálnych maxím je dôležité, ale nezatvárajte kvôli tomu oči pred globálnymi maximami.
Honza súhlasil s ostatnými a položil poslucháčom na srdce, aké strašne dôležité je mať dobrý design brief (projektový brief).
Pretože je ťažké dostať sa na správne miesto podľa zlej mapy.Takisto je silným zástancom kontaktov so skutočnými používateľmi. A aby tvorcovia boli v častom, a ak je to možné, intenzívnom kontakte so svojimi (prípadne budúcimi) užívateľmi. **** to považuje za jednu z najúčinnejších a najnedocenenejších praktík UX.
Pretože nemôžete od stola vopred zistiť, aké problémy budú ľudia nachádzať pri používaní vášho produktu.
Testovanie môže byť minimalistické, partizánske alebo s neoptimálnou skupinou… Ale malo by byť. Ideálne pravidelne.
Mali by ste si prečítať aj knihy od Steva Kruga, určite vám budú v začiatkoch veľkou oporou.
3 praktické tipy z Honzovej prednášky
- 1️⃣ Testovať, testovať, testovať. Robte to s nízkym rozpočtom, na neoptimálnom cieli, v neoptimálnych podmienkach…, jednoducho buďte v kontakte so skutočnými ľuďmi.
- 2️⃣ uistite sa, že výsledky testov sa dostanú ku kľúčovým ľuďom (a vývojárom), a tí by mali skutočne pochopiť realitu používania vášho produktu.
- 3️⃣ kontinuálne vzdelávanie. Knihy sú dobrým začiatkom, avšak UX je naozaj komplexná oblasť a konferencie a rôzne komunitné podujatia môžu veľmi pomôcť.
Ak chceš vedieť viac, môžeš kontaktovať Honzu, alebo sa s ním stretnúť na Real UX Camp, ktorý organizuje.
Jakub Kantor – Zlé UX môže značke ublížiť, ale ak máte zlú značku, ani to najlepšie UX vás nezachráni
Aj keď neviete, akú skúsenosť majú zákazníci s vašou značkou, buďte si istí, že ju majú.
Prečo je UX súčasťou brandingu?
Pretože branding je do veľkej miery o skúmaní cesty zákazníka, kde sú dôležité emocie, vnímanie značky a v neposlednom rade funkčnosť a zrozumiteľnosť, ktoré si ľudia odnášajú pri návšteve webovej stránky alebo e-shopu.
Tieto posledné prvky majú obrovský vplyv na UX.UX a BX by sa preto mali riešiť v každom kontaktnom bode značky (touchpoints). Takéto zlé UX totiž môže ovplyvniť celý zážitok zo značky.
Sami to viete, však?
Chcete pohodlne nakupovať z mobilného telefónu a potom vám všetko okolo hádže polená pod nohy. Nikto si to naozaj neželá, ale aj tak sa to stáva. A to nielen na vašich webových stránkach, ale aj vo vašich službách. Aj tam sa dá nájsť UX a BX.
Pracujte so svojimi údajmi, skúmajte správanie svojich zákazníkov, pýtajte sa ich, ako sa cítia, jednoducho urobte túto prípravu predtým, ako niečo urobíte.
Stojí to za to!
3 praktické tipy z Jamesovej prednášky
- 1️⃣ Premýšľajte o celej ceste zákazníka, nielen z marketingového hľadiska, ale aj z hľadiska UX a BX.
- 2️⃣ Ak sa zaoberáte UX, uistite sa, že BX tiež nikdy nezostane bokom.
- 3️⃣ pravidelne zisťujte, ako ľudia vnímajú vašu značku a aké zážitky si s ňou spájajú.
Ak by ste ocenili praktickú pomoc priamo od zdroja, pozrite si služby, ktoré Jakub ponúka.
Predstavenie rečníka
Marek Ceveliček
Marek je UX dizajnér, ktorý vylepšuje digitálne aplikácie, aby sa ľuďom ľahšie používali a ich majiteľom prinášali väčší zisk. Medzi jeho referencie patria Kooperativa alebo MEGAKNIHY a je členom Asociácie dizajnérov UX. Prispieva a zúčastňuje sa aj na kongresoch komunity UX a mentoruje dizajnérov UX.
David Kočí
David je odborník na UX a optimalizáciu konverzného pomeru. Zlepšuje obchodné výsledky webových projektov a už 11 rokov úspešne prevádzkuje vlastný e-shop Rigalli.cz. V prvom rade rozmýšľa ako podnikateľ, až potom ako dizajnér. A vďaka tomu je často označovaný za vychádzajúcu hviezdu českého UX.
Honza Poboril
Honza je full-stack developer. Vytvára webové stránky, aplikácie, e-shopy alebo prepája existujúce aplikácie. Používa širokú škálu technologických riešení (od Drupalu až po no-code na back-ende a Nuxt (Vue) na front-ende). Okrem iného pracoval pre Českú televíziu, Český rozhlas a Pamäť národa. Popri tom organizuje aj RealUXCamp.
Jakub Kantor
Jakub je odborník na budovanie značky a branding. Vie, že úspešná značka sa nezrodí cez noc. Výsledkom jeho neúnavnej práce sú značky, ktorým ľudia dôverujú a majú merateľný obchodný rast. Je tiež spoluautorom podcastu Brandhunters.
️ Odporúčania pre zdroje a nástroje:
- Value Proposition Canvas (šablóna)
- Kniha Núť používateľov myslieť (edícia používateľského testovania)
- Kniha Make the User Think (UX Principles on the Web edition)
- Kniha 100 vecí, ktoré by mal každý dizajnér vedieť o ľuďoch
- Markov článok E-commerce UX
Správy z iných panelov
Plné správy z WordCamp Brno 2022
Trošku WordPress, veľa webmasterov – reportáž Jana Polzera z Maxiorelu
WordCamp Brno 2022 – Agentúra Jirkont
Veľmi ďakujeme za korektúru Iveta Zlatníčková.