Milujem mentálne modely. Je to najlepší spôsob, ako niečomu porozumieť a zároveň vedieť, ako získané vedomosti aplikovať. Existuje široká škála mentálnych modelov: Naval, Munger,Farnam street…
Stále však pociťujem nedostatok mentálnych modelov pre konkrétne odvetvia.
Dnes sa teda pozrieme na mentálny model, ako premýšľať o sociálnych médiách. Pretože keď pochopíte jedno, pochopíte všetky…
Čo sú to sociálne siete?
Sociálne siete sú párty. Toto je mentálny model. Túto myšlienku rozvíja jej autor Russell Brunson vo svojej kniheDopravné tajomstváale pokúsim sa to tu zhrnúť.
Skôr ako sa k tomu dostaneme, rád by som vás upozornil: táto rada sa týka predovšetkým ľudí, ktorí chcúsociálne siete, aby ste niečo získali – zákazníci, meno, povesť… Ak je vaším cieľom len zábava, pravdepodobne nebudete potrebovať žiadne z nasledujúcich zariadení.
Prejdime ku konkrétnym odporúčaniam.
1. Ľudia, ktorí hovoria o sebe, sú otravní
Najobľúbenejšími ľuďmi na večierku sú tí, ktorí zabávajú spoločnosť, robia rozruch a svojím spôsobom plnia to, čo ostatní ľudia od večierka očakávajú.
Keď niekto rozpráva vtipnú historku z rande, je to iné, ako keď rozpráva o svojom zlom kolene tak, aby ho ostatní počúvali, pretože by považovali za neslušné odísť.
To je prvá základná vec: aj keď hovoríte za seba, hovorte aj za ostatných.
Bavte sa. Inšpirujte sa. Zdieľať. A čo je najdôležitejšie, pýtajte sa, pretože ľudia radi odpovedajú.
2. Pochopenie pravidiel obliekania
Vernisáž výstavy má iné zákonitosti a dynamiku ako technoparty. Rovnako tak má TikTok iné vzory akoPinterest alebo Medium.
Pochopte pravidlá obliekania.
To, čo je na jednom mieste vítaným štandardom, môže byť na inom mieste pichnutím do oka. Tomu sa chcete vyhnúť.
3. Strana nie je práca
Prídem za tebou na večierok. Začnem hovoriť o tvorbe webových stránok. Vytiahnem cenník a začnem vám ukazovať, že ceny v skutočnosti nie sú až také vysoké… Stále sa bavíte?
Nemyslím si to.
V lepšom prípade odídete otrávení, v horšom prípade dôjde k menšej slovnej a možno aj fyzickej konfrontácii.
Každopádne som prišiel kvôli obchodným kontaktom.
Existuje alternatívny prístup?
4. Pomáhať a nič za to neočakávať
Tá istá párty, iný deň. Poďme sa porozprávať. Poviete mi, že predávate gumený riad, ale v poslednom čase to nie je nič moc.
Dovoľte mi, aby som sa vás opýtal prečo.
Pretože ľudia nechodia na vaše webové stránky.
Dovoľte mi, aby som sa vás opýtal prečo.
Pretože ho nemôžu nájsť.
V ďalšej hodine si povieme, či správne používate konzolu vyhľadávania, či by stálo za to nastaviť parazitnú stránku SEO, či ste skontrolovali, či ľudia vyhľadávajú vaše veci tak, ako by ste chceli…
Odchádzate s dvoma stranami poznámok a nadšením, že viete, ako situáciu zlepšiť.
Možno všetko použijete sami, bude to fungovať a budete na mňa len s radosťou spomínať. Možno bude mať aplikácia problémy a ozve sa vám…
Šanca na oboje je však drasticky vyššia, ako keby som k vám prišiel s cenníkom.
Ak áno, prečo to tak nie je?
Ak je efektívne správať sa na sociálnych sieťach ako strana, prečo to ľudia a spoločnosti nerobia?
Dobrá otázka. Existujú dva dôvody:
- Veľa ľudí to nevyskúšalo a netuší, aké lepšie výsledky by im podobný prístup mohol priniesť.
- Mnoho ďalších ľudí a spoločností od sietí nič neočakáva (možno rozptýlenie?), a preto ich nepotrebujú efektívne využívať.
Záver
Osobne si myslím, že ak sociálne siete nepoužívate na zarábanie peňazí/budovanie mena, nie je potrebné ich vôbec používať (nechajte si Messenger).
Negatíva prevažujú nad pozitívami.
Ale to je môj názor. Je to pokrytecké, pretože stále používam siete, v ktorých nevytváram žiadny obsah.
Dajte mi vedieť v komentároch, aké sú vaše skúsenosti so sociálnymi médiami.
A veľa šťastia na oslave!