Bezbolestná optimalizácia obsahu SEO (2022)

Čo je SEO obsah? SEO obsah je online obsah vytvorený za účelom dobrého umiestnenia vo vyhľadávačoch (napríklad Seznam alebo Google). Tento obsah je zvyčajne optimalizovaný na základe konkrétnych kľúčových slov.Však práve táto optimalizácia môže byť často pomerne zdĺhavá a náročná. Najmä ak sa nezaoberáte kovaním SEO, môže sa ľahko stať, že vás tento proces zahltí.…

Čo je SEO obsah?

SEO obsah je online obsah vytvorený za účelom dobrého umiestnenia vo vyhľadávačoch (napríklad Seznam alebo Google). Tento obsah je zvyčajne optimalizovaný na základe konkrétnych kľúčových slov.

Však práve táto optimalizácia môže byť často pomerne zdĺhavá a náročná. Najmä ak sa nezaoberáte kovaním SEO, môže sa ľahko stať, že vás tento proces zahltí. A v najhoršom prípade vás dokonca úplne odradiť od písania.

A to by bola veľká škoda.

Bezbolestná seo optimalizácia je teda snaha o to, aby človeka tento proces neodradil a aby bol obsah zároveň dobre optimalizovaný.

Obsah je kráľ. Viete to. Podľa spoločnosti HubSpot majú firmy, ktoré pravidelne publikujú príspevky na blogoch o 350 % vyššiu návštevnosť webových stránok ako tie, ktoré obsah pravidelne nepublikujú.

Malé firmy a živnostníci potom môžu mať z pravidelného publikovania ešte väčší úžitok, pretože im okrem zviditeľnenia môže priniesť aj pozíciu autority, bližšie k zákazníkom a svojím spôsobom aj veľkú konkurenčnú výhodu.

Publikovať je teda lepšie ako nepublikovať. O tom niet pochýb.

Neoptimalizovaný obsah je však ako prednáška Jana Wericha uprostred lesa na Zakarpatskej Ukrajine. Nezáleží na tom, aký zaujímavý je jej obsah alebo koľko ľudí by na ňu chcelo prísť. Prednášku nikto nenájde, aj keby chcel.

Ako sa z toho dostať?

Ako únikový plán som napísal tento bezbolestný návod na optimalizáciu SEO, ktorý vám pomôže písať články tak, ako ste zvyknutí. Stačí, ak do svojej tvorivej rutiny pridáte niekoľko postupov SEO a váš obsah bude lepšie nájditeľný.

A len tak mimochodom… Ak ste z opačného tábora maximalistov SEO, nenechajte sa oklamať. Bez obsahu je dobrá SEO takmer oxymoron. Google dokonca uviedol, že obsah je mimoriadne dôležitou súčasťou SEO a je dokonca jedným z troch hlavných faktorov hodnotenia.

Ak sa to podarí mne, podarí sa to aj vám

Tvorba obsahu škodí sama sebe. Keď sa k tomu pridá analýza kľúčových slov, prolinkovanie, zapracovanie hľadaných fráz, zmysluplné popisy obrázkov, môže sa človeku ľahko zatočiť hlava.

Je však možný bezbolestný prístup k SEO. Sám som toho živým dôkazom. Optimalizácii SEO pre každý článok nevenujem viac ako 15 minút, a aj tak sa mi podarilo (takmer neplánovane) umiestniť sa na popredné miesta v Googli pre niekoľko zaujímavých fráz.

A keď to fungovalo mne, bude to fungovať aj vám.

Ako roztočiť snehovú guľu lepších pozícií vo vyhľadávaní

V etapách.

Tejto odpovedi stopercentne verím.

Jednotlivé kroky potom vyzerajú takto:

  • Uistite sa, že publikujete pravidelne
  • Zistite, čo vašich čitateľov zaujíma
  • Inštalujte Rank Math
  • Vykonajte guerillovú analýzu kľúčových slov
  • Optimalizujte obsah
  • Pridajte k príspevkom dobrú navigáciu
  • Používajte odkazy
  • Pripravte obsah dobre na sociálne siete

.

A o každom z nich sa postupne krátko zmienim.

Dôležité na bezbolestnom prístupe k SEO je to, že na ďalší krok stúpate až vtedy, keď máte dobrý pocit z toho predchádzajúceho.

Aj na základe mojich skúseností by sa jednotlivé veci mali zoradiť tak, aby tie prvé mali najväčší prínos a každá ďalšia o niečo menší.

Bezbolestný prístup k SEO sa však nazýva aj táto stratégia, pretože aj keď robíte všetky veci, nemalo by to byť príliš ťažké.

Rovnako ako cvičenie v posilňovni.”Ako neustále vytvárať nový obsah

?

Musíte nájsť kompromis medzi kvantitou a kvalitou. A tento kompromis, najmä na začiatku, bude mať oveľa bližšie ku kvantite ako ku kvalite.

A to je v poriadku.

Publikovanie príspevku je iterácia. Je to iterácia s vaším publikom, ktoré vám povie, či daný príspevok funguje alebo nie. Dostávate spätnú väzbu. Navyše potešíte algoritmy, ktoré radi vidia, že sa na stránke neustále niečo deje.

Dovoliť si publikovať priemerný obsah je prvým krokom k vytváraniu skvelého obsahu.

Nechápte ma zle. Mám rád kvalitu. Radšej však uprednostňujem prístup vyhadzovania sadeníc (možno vo forme jedného príspevku týždenne) a starania sa o tie, ktoré sa uchytia (takže potom napíšem obrovský článok, ako je tento, na tému, ktorá mala v minulosti úspech, alebo článok priamo rozviniem).

Konkrétne tipy pre pravidelné publikovanie

Nastavenie hlavy

Základná psychológia nie je na škodu.

  • Vyberte si konkrétny deň a čas, kedy budete (pravidelne) publikovať príspevok.
  • Vytvorte si rituál písania a naplánujte si, kedy budete tvoriť obsah.
    • Takisto si konkrétne stanovte, aké programy budete používať na tvorbu.
  • Svoj zámer oznámte svojmu okoliu, a to buď verejne (na Facebooku), alebo súkromne (priateľom)
  • Môžete si tiež zaobstarať kalendár a každý týždeň si urobiť krížik, aby ste sa uistili, že neporušíte reťaz
  • Uistite sa, že ste sa s niekým stavili, že svoj sľub neporušíte

Ak si tiež myslíte, že váš obsah nie je veľmi dobrý, uistite sa, že ste najprv vysvetlili vedúcemu, že na tom vlastne nezáleží.

Príspevok nemusíte nikde propagovať.

A všetci aj tak čoskoro zomrieme, tak prečo by malo záležať na tom, čo si o našom obsahu a príspevku myslí niekto iný?

Takisto si svoje články vopred predplácam.

Teda vytvorím napríklad štyri články na tému, ktorá ma aktuálne zaujíma, a v podstate si predplatím mesiac tvorivého pokoja a oddychu. Čo je z psychologického hľadiska veľmi dobré.

A nakoniec, ak nemám náladu, tak to tak trochu odfláknem a vydám niečo priemerné. Čo je stále mnohokrát lepšie, ako nevydať vôbec nič.

A to je dôležité mať na pamäti.Databáza nápadov – anglický zametací súbor

Nedostatok inšpirácie v správnom čase je luxus, ktorý si pri pravidelnom písaní a publikovaní nemôžete dovoliť.

Čakanie na inšpiráciu môže byť dobrou stratégiou pre umelcov (a aj tam o tom pochybujem), ale my sa musíme viac podobať na remeselníkov, ktorí pracujú, či už majú “náladu” pracovať viac alebo menej.

Báza nápadov je potom skvelý spôsob, ako si uľahčiť remeselnú prácu.

Stačí si vytvoriť dokument Google (alebo zápisník), do ktorého si budete zapisovať zaujímavé nápady do budúcnosti.

Vtedy stačí siahnuť po zdroji a vybrať si niečo, o čom máte chuť písať.

Osobne som si takúto databázu vytvoril v programe Notion, pretože možnosť databázy, ktorú Notion ponúka, je na tento účel mimoriadne užitočná.

Báza vyzerá takto:

Vďaka databáze sa mi nestane, že by som nemal “nápad”, o ktorom by som chcel písať. A keď nemám čas, vyberiem si naozaj jednoduchú tému a buď len natočím krátke video, alebo veľmi rýchlo napíšem článok.

Recyklovanie

Za uverejnenie článku považujem aj aktualizáciu staršieho príspevku.

Táto stratégia vám zo začiatku asi veľmi nepomôže, ale keď už máte na blogu nejaký obsah, je to tip na nezaplatenie.

Mám veľa článkov (vrátane toho, ktorý práve čítate) o tom, ako v danom roku stihnúť všetko. Ak je článok z minulého roka, jednoducho sa pozriem na to, čo sa odvtedy zmenilo. Článok aktualizujem. A uverejním jeho novú aktualizovanú verziu.

Môj cieľ je, aby bola takto “recyklovateľná” približne štvrtina obsahu na mojej stránke.

Chcem uverejniť jeden článok týždenne. Takže z 52 článkov ročne chcem, aby zhruba 12 až 14 boli len aktualizácie článkov z predchádzajúcich rokov.

Nielenže je jednoduché a rýchle aktualizovať článok. Navyše ho každou aktualizáciou trochu vylepšujete, takže po 12 rokoch nebude daný článok len 12 aktualizácií. Je to aj 12 vylepšených a rozšírených článkov.

A to znamená, že je veľká šanca, že je naozaj skvelý.

A vytváranie jednoducho skvelých článkov je presne podstatou bezbolestnej rutiny SEO.Výber témy, ktorá čitateľov zaujíma

Zaujíma ma, ako sa človek môže dostať do stavu jasného snenia. Keby som sa však pokúsil odpovedať na túto otázku na tomto blogu, asi by som tým väčšinu ľudí neohromil.

Čitatelia tu hľadajú niečo iné.

Informácie o WordPresse, návody, ako vytvoriť určitú vec v Elementore, aké pluginy použiť…

A to, čo sa umelcovi môže zdať ako veľké obmedzenie, je najväčším darom pre remeselníka, ktorý potrebuje publikovať jeden článok týždenne.

Stačí zistiť, čo zaujíma ľudí, ktorí čítajú môj blog.

Najprv teda zistím, pre koho blog píšem (v marketingu sa to nazýva tvorba persóny), a keď to viem, stačí sa vžiť do kože tohto človeka a hľadať, čo ho zaujíma.

  • Konkurenčné (české a zahraničné) blogy
  • Dotazníky v skupinách na Facebooku, Reddit, Quora, návody na WordPress…
  • Rozhovory s klientmi v rámci bežného pracovného procesu

Vyššie som zobrazoval svoju databázu článkov Notion. Táto databáza nápadov vznikla približne za jeden deň, a to tak, že som si prešiel vyššie uvedené zdroje a zapísal si relevantné nápady.

Takže za niekoľko hodín výskumu mám viac nápadov, ako dokážem spracovať za rok.

Navyše mám často od koho odraziť nápady. Napríklad na zahraničnom blogu už niekto o danej téme (dobre) napísal. Takže sa stačí inšpirovať, pridať relevantné informácie pre české prostredie, trochu rozšíriť obsah a osnova (a väčšina samotného príspevku) je hotová.

Inštalácia doplnku RankMath

Ak si z tohto článku neodnesiete nič iné ako to, ako prísť s nápadmi na obsah, ktorý budete pravidelne premieňať na články, a navyše si na svoje stránky nainštalujete Plôtik RankMath, či už v platenej alebo bezplatnej verzii, svoju misiu som splnil.

Máte dobre našliapnuté k úspechu. A uvidíte, že sa dejú zázraky.

Rank Math je skvelý a uvidíte, že sa jeho používanie oplatí.

Rank Math je navyše priamo prispôsobený na používanie s rôznymi tvorcami webových stránok (napríklad Elementor), takže si ani nevšimnete, že ho máte nainštalovaný, a jeho používanie je veľmi intuitívne.

Ak chcete vidieť, ako nastaviť Rank Math, môžete si pozrieť môj videonávod tu.Kľúčové slová

Odborníci na SEO ma zjedia zaživa. A priznávam, že môj prístup k výberu kľúčových slov je naozaj “minimalistický”,- slušne povedané.

Ale predovšetkým je tento prístup bezbolestný. A to je mojím cieľom.

Na výber dlhých kľúčových slov používam Google

Dlhé chvostové kľúčové slová sú frázy, slovné spojenia, ktoré sa skladajú z viac ako jedného slova.

Výhodou je, že konkurencia pre dlhé chvostové kľúčové slová je oveľa nižšia (pretože sú užšie zamerané) a zároveň je často vyššia miera konverzie.

Keď niekto hľadá frázu typu “Ako nastaviť Rank Math”, ak vyhľadávač ponúkne výsledok, ktorý je optimalizovaný na základe tejto frázy, je veľká šanca, že je to zároveň výsledok, ktorý tejto osobe pomôže vyriešiť jej problém.

Cielenie na dlhé chvostové kľúčové slová je preto stratégia, ktorú rozhodne odporúčam.

Na nasledujúcej strane môžete vidieť ponuku dlhých chvostových kľúčových slov na základe “seo optimalizácie”.

Takže si zapíšem hlavné frázy/frázy a pAk chcem analýzu posunúť o krok ďalej, pozriem sa na nástroj Ubbersuggest Neila Patela (zadarmo), ktorý mi tiež poskytne dobrú predstavu o tom, čo ľudia hľadajú.

bezbolestná seo optimalizácia

To je všetko. Viem, že analýza kľúčových slov sa dá urobiť oveľa podrobnejšie a lepšie. A v žiadnom prípade netvrdím, že moja metóda je optimálna.

Chcem, aby bola rýchla, minimalistická a efektívna.

A tieto požiadavky spĺňa.

Hlavné pre mňa je, že to nebolí. A tie 3 minúty, ktoré tento proces zaberie, sú asi toľko, koľko som ochotný obetovať tejto fáze.

Ak chcete robiť SEO analýzu poriadne, môžete sa inšpirovať napríklad písmom Filipa Podstavca na Marketing Miner.

Ako sa vysporiadať s kľúčovými slovami?

Akonáhle si vyberiem hlavné kľúčové slovo/frázu,

  • nastavím ho ako hlavné kľúčové slovo v RankMath (vo vnútri príspevku)
  • vložím ho do nadpisu H1,
  • zakomponujem ho do alt popisu obrázka,
  • zabezpečím, aby sa objavilo niekde relatívne vysoko v samotnom obsahu príspevku,
  • a uistím sa, že je aj v popise príspevku a v odkaze na príspevok.

Týmto som skončil.

Takýmto spôsobom je možné pomerne ľahko optimalizovať existujúci článok. Ale dá sa to brať aj ako dobrý prvý krok predtým, ako začnete písať o danej téme.

P.S. Ak používate Rank Math, osobne sa snažím mať skóre aspoň 75/100 pre všetky príspevky.

Optimalizácia samotného obsahu

Píšem krátke vety. Krátke odseky. Snažím sa na obrázkoch ukázať to, čo môžem ukázať na obrázkoch. Text udržiavam v úzkom stĺpci, aby sa ľahko čítal na počítači aj na mobile.

Takisto sa snažím na začiatok každého príspevku umiestniť niekoľko krátkych viet. Chcem, aby bolo hneď jasné, čo hlavné si ľudia v príspevku prečítajú, a zároveň ich k tomu motivovať.

Hlavným cieľom je, aby ľudia obsah extrémne ľahko pochopili a konzumovali.

Extrémne.

Ľudia nemajú radi široké bloky textu, ktoré sa tiahnu z jednej strany obrazovky na druhú. Navyše to nie je len “pocit” alebo “názor”. Túto hypotézu výrazne podporuje výskum.

Pýtate sa, ako súvisí snaha písať prístupne a čitateľne so SEO?

Google používa niečo, čo sa nazýva “signály použiteľnosti/uživateľského zážitku” (Usability Signals/User Experience Signals), a keď nadobudne pocit, že váš obsah je ťažko stráviteľný alebo nejasný, boh SERP vás potrestá nižším umiestnením vo vyhľadávači.

Na druhej strane, ak sa ľuďom váš obsah páči (a strávia s ním čas), zvýši sa vám pozícia v SEO.

Teda písanie prístupným, pekným a čitateľným spôsobom má výhody na viacerých frontoch.Každý čitateľ je iná dedina

Jeden zo spôsobov, ako uvažovať o optimalizácii SEO, je ponúknuť ľuďom rôzne spôsoby konzumácie vášho obsahu.

Nikto nemá rád text. Niektorí ľudia majú radi zvuk. Niekto iný má rád video. Preto sa snažím pri väčšine svojich príspevkov vytvoriť video. Takto pokryjem oveľa širší okruh návštevníkov, ako keby som použil len text.

Obrázky, videá, infografiky, zvuky… ak sú kvalitné, majú jednoznačne dôležité miesto v optimalizácii SEO.

A každá snaha, aby neprišli nazmar, sa veľmi cení. Tip

Vrelo odporúčam zverejňovať tento doplnkový obsah (aj) na špecializovaných stránkach a “len” naň odkazovať na stránke.

Videá zásadne zverejňujem na YouTube. Infografiky na Pinterest a podobne. Týmto postupom veľa nestratíte, obsah je stále váš. Pinterest a YouTube sa však veľmi často používajú ako vyhľadávače.

A ak tam ľudia váš obsah (ľahko) nájdu, môže to byť ďalší skvelý zdroj návštevnosti.

A tieto domény majú obrovskú autoritu, takže sa môže dokonca ľahko stať, že sa váš obsah objaví na popredných pozíciách v SERP bez toho, aby ste museli urobiť nejakú prácu.

Napr. moje video o nastavení Rank Math vyskočilo ako prvý výsledok v Google asi po 24 hodinách od zverejnenia. Bolo to v čase, keď som mal dvoch odberateľov na YouTube a jeden (nedokončený) článok na svojom blogu.

bezbolestná seo optimalizácia

Bezcitná navigácia

V neposlednom rade je tiež veľmi dôležité nepodceňovať klasické používanie tagov title <h>. Inými slovami, na zmysluplnú navigáciu a orientáciu na stránke a v rámci jednotlivých príspevkov používajte nadpisy rôznych kategórií.

Tri základné pravidlá správneho používania nadpisov sú:

  1. Na každej stránke by mal byť najviac jeden nadpis H1.

  2. Nadpisy musia byť v hierarchickom poradí (takže podnadpis H1 je vždy H2, nie H3, H4…)

  3. Používajte nadpisy liberálne

Takisto je dobré pridať do príspevku obsah, pretože v dokumente Google Quality Ranking Guideline sa uvádza, že obsah zlepšuje oretabilitu stránky a pomáha účelu stránky (a vám pri hodnotení).

Na záver pridám ešte niekoľko vecí, ktorým by ste sa mali podľa možnosti určite vyhnúť:

  • Nikdy nepoužívajte “nadpis” len preto, že potrebujete nejaký text urobiť tučným alebo väčším
  • Nepoužívajte samotné nadpisy, pokiaľ nie sú “nadpisom” / pod nimi sa nenachádza iný obsah
  • Nikdy by nemali byť tri alebo viac nadpisov priamo pod sebou

.

Scrollovanie stránky

Odkazy sú zvyčajne už trochu otravné, pretože to nie je práve zábavná činnosť. Odkazy však pre svoj vplyv určite stoja za trochu námahy.

Príklad si môžete predstaviť, že každý odkaz znásobí vplyv vášho príspevku 1,1x. Touto optikou by sa vám táto práca mohla zdať dokonca celkom zábavná.

Dole pridám 4 kroky, ako sa môžete pokúsiť zahrnúť odkazy do svojho obsahu. Prvý krok je najjednoduchší a vždy sa oplatí ho urobiť, každý ďalší krok je o niečo náročnejší. Nemusíte implementovať všetko naraz. Začnite s krokom 1 a keď sa vám to zautomatizuje, môžete prejsť k ďalším krokom.

  1. Prečítajte si svoj príspevok a vložte odkazy na svoj obsah všade tam, kde hovoríte o niečom, o čom ste už hovorili v rámci minulých článkov.
  2. Predstavte si, akoby ste opravovali esej na vysokej škole. Všade, kde máte pocit, že by mal byť uvedený zdroj, nájdite ho a odkážte naň. Nebojte sa uviesť odkazy aj tam, kde spomínate niečo, čo by stálo za bližšie vysvetlenie.
  3. Ak ste odkazovali na obsah niekoho iného, napíšte mu krátky e-mail, že ste naň odkazovali a či by sa chcel pozrieť na váš obsah.
  4. Ak to chcete zobrať naozaj poctivo, môžete sa pokúsiť získať odkazy z iných miest, aby odkazovali na vašu stránku. Ak vás zaujíma, ako to urobiť, napíšte mi a ja sa pokúsim pripraviť návod.

Sociálne médiá

Sdieľanie obsahu na sociálnych sieťach je skôr čerešničkou na torte vášho úsilia o SEO. Ak však začínate, pravdepodobne práve sociálne siete budú generovať najväčšiu návštevnosť.

Kľúčom je vybrať si siete, kde ľudia ocenia váš obsah. Receptom sa bude viac dariť na sieti Pinterest. Návody na to, ako získať prácu, skôr ocenia používatelia siete LinkedIn.

V každom prípade pravdepodobne neurobíte chybu, ak budete na viacerých sieťach, ale je dobré mať na pamäti, aký typ používateľov je na danej sieti a aký tón komunikácie očakávajú.

Môj “propagačný pracovný postup” potom pozostáva z nasledujúcich krokov:

  1. Napíšem svoj “propagačný text”

  2. Vytvorím k nemu (najlepšie pohyblivú) grafiku v programe Canva

  3. Pomocou nástroja na plánovanie príspevkov na sociálnych sieťach naplánujem príspevok na: LinkedIn, Twitter, Facebook a Pinterest (používam Publer, ktorý je dokonca zadarmo až pre 5 účtov)

Celý tento proces trvá približne 25 minút. Na konci sú však 3 príspevky na sociálnych sieťach, ktoré sú zvyčajne celkom úspešné.

  1. Keď napíšem veľký príspevok, ako je tento, pošlem aj e-mailové oznámenie svojmu zoznamu odberateľov a občas zapnem reklamu na Facebooku.

  2. A keď je obsah ešte bohatý na obsah (ako tento), snažím sa vytvoriť aj sériu tweetov alebo dokonca kratší článok na LinkedIn, ktorý nie je len odkazom, ale má zmysel sám o sebe.

To je všetko.

Dúfam, že sa vám článok páčil, a teším sa na vaše reakcie:

  • Ako pristupujete k SEO vy sami?
  • Používate aj iné nástroje ako tie, ktoré som spomenul?
  • Darilo sa vám umiestniť na nejaké zaujímavé kľúčové slovo “bez toho, aby ste chceli”

Dajte mi vedieť v komentároch.

Na váš úspech

Vojta

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv na LI
<script type='application/ld+json'>
{acf_strukturovana_data_clanku}
</script>

Komentáře

Zanechať prvý komentár

Podobné články

Som. Som. Minimalistický kontrolný zoznam SEO

Kontrolné zoznamy SEO existujú v mnohých podobách. V zahraničí sa môžete inšpirovať Backlink alebo Ahrefs. V našich končinách existuje kontrolný zoznam venovaný SEO analýze od Pavla Ungera. Osobne som však chcel vytvoriť jednoduchý, nenáročný a užitočný kontrolný zoznam, ktorý vám prinesie výsledky. Tak som ho vytvoril. Používam ho pri každom článku. Je to Pareto checklist.…

Vojtěch Bruk

Seo články, ako ich písať? 5 tipov

Mnohí majitelia a prevádzkovatelia webových stránok chcú pre svoje webové stránky SEO články. Ale čo to vlastne znamená? Pokúsim sa odpovedať na túto otázku a pridám päť tipov, ako dosiahnuť, aby SEO články boli aj vaše. O čom to celé je SEO články sú články, ktoré sú optimalizované tak, aby sa zobrazovali vo vyhľadávačoch. Inými…

Vojtěch Bruk

Článok sa nezobrazuje v Google – jednoduchý tip na opravu

Nezobrazuje sa váš článok v Googli? Dôvodov môže byť viacero. Možno je horší ako vaša konkurencia, možno máte len úplne novú doménu alebo ste si len vybrali príliš populárne kľúčové slovo. Často ide o kombináciu všetkých uvedených možností. Často však pomôže jednoduchá vec. Ktorá trvá asi 10 sekúnd. Odoslanie url adresy článku do služby Google…

Vojtěch Bruk