Canva je jednoduchý grafický editor. Je veľmi jednoduchý na pochopenie a ovládanie a navyše dokáže množstvo vecí. V tomto článku sa naň pozrieme bližšie.
Prečo Canva, a nie Photoshop?
Čím sa Elementor snaží byť vo svete webových stránok, tým sa Canva snaží byť vo svete grafických editorov.
Jednoduchý nástroj, ktorý si rýchlo osvojíte a ktorý vám ušetrí desiatky hodín. Navyše, ak viete, čo chcete urobiť, zvládnete to viac-menej sami – bez potreby profesionálnej pomoci.
Čo dokáže Canva
Nebudem zachádzať do rozsiahlych podrobností o funkčnosti. Neváhajte ich preskúmať na oficiálnej webovej stránke Canva, kde si mnohé z nich môžete vyskúšať aj s bezplatným účtom.
Ak by ste chceli štruktúrovanejší úvod, môžete si pozrieť kurz Canva pre začiatočníkov na platforme Kurzeo.Napíšem však, na aké účely používam Canvu:
- Zmenšenie (zmenšenie) fotografií na rôzne účely
- Odstrániť pozadie z fotografií
- Vytváranie miniatúr (web, YouTube, čokoľvek…)
- Vytváranie infografiky
- Vytváranie obrázkov pre príspevky na sociálnych sieťach
- Zmenšovanie (škálovanie) príspevkov pre rôzne sociálne siete (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok…)
- Vytváranie grafických prvkov pre webové stránky – napríklad fotografie člena tímu vo farebnom okrúhlom rámčeku pre časť “O nás*”…
- Styling mockupu (mockup je akýsi 3D model – pre mňa typicky náhľad notebooku, na ktorom je otvorená vytvorená webová stránka) v programe Canva, potom tomuto náhľadu dám pozadie
- Keď je to potrebné: pozvánka, vtipná koláž, meme…
Ak by som nemal Canvu, väčšinu týchto vecí by som mohol urobiť v Gimpe (freewarová obdoba Photoshopu), alebo by som to mohol urobiť iným spôsobom.
Je však veľa vecí, ktoré by som jednoducho neurobil. Je to také jednoduché. Prekážka by pre mňa už bola dostatočne vysoká, aby sa mi “oplatilo” radšej to nerobiť vôbec, ako to robiť zdĺhavo a draho.
A práve v tom je Canva skvelá.
Prečo ju (niektorí) grafici nenávidia?
Ak ste niekedy pracovali s grafickým dizajnérom a spomenuli ste mu Canvu, možno odišiel z miestnosti, prevrátil oči alebo sa len sarkasticky zasmial.
Podobne ako niektorí fotografi vyliezajú z kože profilov fotografií na Instagrame, kde ľudia fotia na mobilné telefóny a robia to zle, niektorí grafici vyliezajú z kože “grafických dizajnérov Canva”. Často však vylievajú dieťa aj s vaničkou.
Mnohí grafici nie sú práve dvakrát nadšení, pretože Canva demokratizuje prístup k tomu, čo sa sami museli ťažko naučiť vo Photoshope. Ok.
Na druhej strane, dobrí grafici sa s Canvou nezahrávajú. Vedia, že túto zručnosť nemožno zveriť žiadnemu nástroju. Inými slovami, ak ľudia nevedia vytvárať grafický obsah (nepoznajú zásady, zákonitosti, postupy), Canva im nepomôže.
Často je to naopak. Pre dobrých grafikov je Canva hlavne príležitosťou, ako využiť svoje schopnosti (napríklad vytvoria pre klienta peknú šablónu, strávia nad ňou desiatky hodín a klient si ju v Canve len vyplní…).
Takže dobrý grafik vás nebude vyhadzovať do vzduchu kvôli Canve. Aspoň podľa môjho názoru. Skôr vám ju pomôže skrotiť tak, aby bola dobrým sluhom, nie zlým pánom.
Na čo si dať pozor?
Canva je populárny nástroj. Canva má šablóny. A vy už viete, kam to smeruje…
Čím viac ľudí bude používať Canvu, tým častejšie budeme vidieť rovnaké šablóny príspevkov na sociálnych sieťach a inde.
Preto by som odporúčal, skôr ako začnete naplno využívať Canvu, buď sa poradiť s grafikom, ktorý vám pomôže prispôsobiť/vytvoriť vlastné šablóny, alebo aspoň prispôsobiť šablóny vašej značke (farby, písma, fotografie…), aby ste zbytočne nestrácali dôveryhodnosť používaním rovnakých šablón ako mnohí vaši konkurenti.
Pustíme sa do vlastného dizajnu?
Neustále sa presviedčam, že to, že v Canve dokážem vytvoriť čokoľvek, čo ma napadne, ešte neznamená, že je to pekné.
Ako ma ľudia často neváhajú upozorniť 😀 :
Preto by som sa do tvorby “na vlastnú päsť” radšej nepúšťal a odporúčam vychádzať z hotových šablón.
Ale ak si, podobne ako ja, neviete pomôcť, tak vám to aspoň vrelo odporúčam
- Poraďte sa s grafikom. Stačí rýchly názor… a ak to pre vás nie je možné, možno z finančných dôvodov, skúste:
- Poraďte sa s negrafikom s citom pre grafiku – čo môže byť vlastne viac-menej ktokoľvek z vášho okolia, o kom si myslíte, že má vkus na veci, ktoré tvoríte, a môže vám dať konštruktívnu radu.
Najmä sa toho nebojte. Môj návrh možno nezískal také láskavé recenzie, ale kurz splnil svoj účel, slušne sa oplatil a vďaka negatívnym komentárom oslovil ešte viac ľudí… Takže v konečnom dôsledku to bol vlastne úspech.
Ak však nemáte záujem uplatniť príslovie “negatívna reklama, tiež reklama”, radšej sa poraďte so svojím dizajnérom.
Zpäť do Canvy.
Koľko stojí Canva?
Canva ponúka bezplatnú verziu. Prémiová verzia potom stojí 12,99 USD (asi 320 Kč) mesačne alebo 11,99 USD (asi 290 Kč) mesačne pri ročnej platbe.
*Kde spoločnosť Canva prišla na to, že ročne ušetríte 23 %, keď v skutočnosti ušetríte približne 8 % (namiesto 156 USD zaplatíte ročne v mesačných splátkach 144 USD), netuším.
Preto mám Canvu na mesačnom predplatnom a viem, že ju môžem kedykoľvek zrušiť.
Ak ste náhodou študent (alebo poznáte študenta), môžete získať Canvu na rok zadarmo ako súčasť balíka GitHub.
Ocenenie
Canva je pre mňa skvelá a vrelo ju odporúčam. Je to však stále len nástroj. A kvalita nástroja často veľmi závisí od toho, kto ho používa a ako ho používa. Preto odporúčam, aby ste sa pred odoslaním svojich výtvorov s niekým poradili (pokiaľ nejde o výhradne hobby projekty).
Ak nemáte nikoho takého v okolí, neváhajte a príďte si to vyskúšať na náš Diskord.
Prajem vám príjemné tvorenie a v komentároch mi dajte vedieť, ako sa vám s Canvou pracuje!