V tomto článku sa dozviete všetko, čo potrebujete vedieť o newsletteri.
Teletiner je podľa môjho názoru najviac podceňovaný marketingový kanál. Ale asi ste si už všimli, že som jeho vášnivým fanúšikom.
V tomto článku sa dozviete prečo.
Čo je newsletter
Bulleter je písaný obsah, ktorý sa pravidelne rozosiela ľuďom, ktorí sa naň prihlásili.
Väčšinou si newsletter spájame s online svetom, môže však prísť aj fyzicky (ja ho skutočne dostávam do svojej poštovej schránky).
Tento článok sa zameria predovšetkým na obsahové newslettre (v rámci ktorých tvorcovia vytvárajú originálny obsah). Vynechám čisto reklamné newslettre (zasielanie zliav), pretože tie sú primárne doménou emailového marketingu.
Načo sa teda vôbec zaoberať obsahovými newslettermi?
Prečo písať newsletter
Dôvodov je veľa, poďme sa v krátkosti pozrieť na tri najzávažnejšie.
1. Je váš
- Google mení algoritmus,
- sociálne siete vám dajú tieňový zákaz (váš obsah sa prestane zobrazovať vašim fanúšikom)
- Reklamy zlacnejú a zrazu tento kanál nebude ziskový…
Môže sa toho stať veľa. A často ovplyvníte len svoju časť transakcie. Bohužiaľ.
Newsletter to robí inak.
S newsletterom vlastníte celú infraštruktúru. Je vaša a pokiaľ ľudia chcú čítať vaše novinky, môžu ich čítať.
2. Personalizácia a škálovateľnosť v jednom
Ľudia sú zvyknutí na osobné správy pomocou e-mailu. Priatelia, kolegovia, rodina… Preto neustále kontrolujeme e-mail. A vieme, že ľudia píšu nám.
Na sociálnych sieťach je to iné, je to skôr jarmok, kde na vás ostatní kričia a snažia sa získať vašu pozornosť.
Na druhej strane, newsletter je miesto, kde často venujeme svoju pozornosť.
A zároveň je newsletter úžasne škálovateľný a to, či napíšete osobnú správu 15 ľuďom alebo 15 000, je vlastne jedno.
3**. Čísla**
Email má údajne ROI (návratnosť investície) približne 36x.
Ďalšia často uvádzaná štatistika hovorí, že každý 1 (aktívny) predplatiteľ má hodnotu približne Ak sa vám vyššie uvedené čísla (návratnosť investícií a hodnota predplatiteľov) zdajú nadsadené, skúste sa o tom presvedčiť na vlastnej koži vo svojom vlastnom newsletteri! Možno budete prekvapení. P.S. Štatistiky sú podľa môjho názoru skreslené tým, že do newslettera môžete investovať len do určitého bodu. Je možné investovať 10 000 Kč, avšak milión na newsletter (na rozdiel od iných foriem propagácie) neutratíte. Takže hoci návratnosť investícií bude obrovská, ROC (návratnosť kapitálu) nebude veľká. Myslím si, že newsletter je skvelý nástroj, ale pokiaľ písanie newsletterov nie je vašou hlavnou činnosťou, vždy by som ho doplnil inými aktivitami. Ke všetkým týmto trom najzávažnejším dôvodom som vo svojom článku Prečo písať newsletter uviedol ešte niekoľko ďalších.
Ale mám vôbec nejakú osobnú skúsenosť s newsletterom, keď ho tu tak zbožňujem?
Moje skúsenosti s newsletterom
K newsletterom mám blízko a vždy som ich mal rád. Či už ako tvorca alebo čitateľ (to považujem za dôležité). Pri väčšine osobných projektov, ktoré som kedy mal, som viedol aj newsletter (a občas som cez neho niečo predal, pozri vyššie).
- S kamarátom sme tiež napísali viac ako 70 dielov newslettera s názvom HR Kompas pre jednu brnenskú firmu.
- V marci 2022 som o newslettroch hovoril na Brnianskom WordPress meetupe a prezentáciu z mojej prednášky môžete nájsť tu:
Ak ťa to stále nepresvedčilo, nič sa nedeje, však ja už nemám čo ponúknuť :D.
No, možno mi predsa len trochu dôverujete a chceli by ste dať newsletteru šancu.
Ako mám začať?
Nástroje pre newsletter
V tomto článku najlepšie nástroje na zasielanie newsletterov predstavím niekoľko softvérov, ktoré vám uľahčia začiatky a pomôžu vám začať.
Vyzdvihnem tu len tie najdôležitejšie:- Ak chcete písať newsletter prostredníctvom platformy, použite MailerLite.
- Ak chcete zasielať newsletter prostredníctvom cudzej platformy, použite SubStack.
Ak vás zaujímajú ďalšie možnosti a nástroje, v uvedenom článku nájdete množstvo užitočných informácií.
Ak ste sa rozhodli vytvoriť a vybrali ste si platformu, budete stáť pred ďalšou otázkou:
Ako získať viac odberateľov vášho newslettera
Existuje veľa taktík a tipov, pozrime sa na 4, ktoré sa mi osvedčili najlepšie.
1. Vytvorte magnet na vodcovstvo
Magnet na vedúcich odberateľov je “darček”, ktorý ponúknete svojim potenciálnym odberateľom za to, že sa prihlásia na odber vášho newslettera.
Môže to byť
- elektronická kniha zadarmo
- webinár
- rýchla konzultácia
- pdf s 25 najlepšími zdrojmi…
Nič.
Nie je to o tom, že máte najlepší magnet na vedenie na svete. Možno sa oplatí investovať do neho smiešne množstvo času, ale na začiatku určite platí: akýkoľvek lead magnet žiadny lead magnet.
Vezmite si na pomoc Canva a za jedno popoludnie máte hotovo.
2. Vytvorte dobrú konverznú stránku a propagujte ju
Prihlasovacia stránka, ktorú následne spropagujete, je často základným kameňom (ne)úspechu vášho newslettera.
O tom, ako takúto stránku vytvoriť, sa píše napríklad v článku Ako vytvoriť vstupnú stránku. Chybu však neurobíte ani vtedy, ak sa pozriete, ako to robí konkurencia, a pokúsite sa jej príklad kreatívne napodobniť.
Vtedy je dobré inšpirovať sa gigantickými (ak nie odvetvovými) newslettermi v zahraničí, ktoré majú na podobných registračných stránkach založený vlastne celý (gigantický) biznis.
3****. Kvízy, audity, merania****
Ako ľudia radi testujeme, meriame, porovnávame.
Sme jednoducho takí.
Ak máte čo i len najmenšiu možnosť poskytnúť niečo z toho na webe, urobte to.
- Kvíz: 10 otázok SEO, ktoré odhalia, či máte na to, aby ste sa umiestnili na prvom mieste v Google
- 5 anglických fráz, ktoré 98 % Čechov hovorí nesprávne, patríte medzi nich aj vy?
- Test: 3 primitívne účtovnícke otázky, ktoré odhalia, či sa viete živiť účtovníctvom.
Princíp ste pochopili…
Môžete ľuďom zobraziť výsledky a ponúknuť možnosť zaslania ďalšieho obsahu v maili (správne odpovede, tipy, ako sa zlepšiť, aby ste v teste uspeli, atď.).
Môžete byť aj menej “priateľskí” a ak chcú ľudia vedieť výsledok, musia zadať e-mail, na ktorý ho posielate.
Získate viac e-mailov, ale za cenu toho, že veľa ľudí budete otravovať (nechcem dať e-mail a stratil som 3 minúty vypĺňaním niečoho, čo sa nedozviem výsledok) a veľa adries nebude veľmi kvalitných.
V každom prípade vrelo odporúčam vyskúšať taktiku kvízu. Budete prekvapení, koľko odpovedí (leadov) môžete získať.
4. Pätička e-mailu
V prípade všetkých e-mailových adries, ktoré sú relevantné na informovanie ľudí o newsletteri, pridajte do podpisu odkaz na registráciu.
Je to síce maličkosť, ale e-maily píšete často a po vytvorení podpisu je to čisto pasívny zdroj kontaktov.
Ak vás zaujímajú ďalšie tipy, tému som rozšíril v článku Ako získať viac odberateľov noviniek.
Užitočné odkazy
- Novinky o newslettroch od Martina Kavku, ktorý poskytol rozhovor Na voľnej nohe:
- Blogletter je katalóg newsletterov v Českej republike a na Slovensku, pričom si môžete zadarmo pridať vlastný newsletter.
Slovo na záver
Zpravodaj stojí za vyskúšanie. Je nízkonákladový, efektívny a zvládne ho v pohode jeden človek. Navyše to dáva zmysel aj z obchodného hľadiska.
Ale nechcem sa opakovať.
Skús to.
A v komentároch mi dajte vedieť, aký z toho máte pocit a aké sú vaše skúsenosti s newsletterom?