Každý má inú predstavu o webovom dizajne. Niekto si pod pojmom webový dizajn predstaví UX, niekto grafiku.
V tomto článku sa pozrieme na to, čo to vlastne webový dizajn je, čo je preň dôležité, a budú tu konkrétne tipy, ktoré môžete použiť na svojom webe.
Poďme na to.
Čo je to webový dizajn?
Webový dizajn je o vytváraní webových stránok, ktoré nájdu relevantní ľudia a ktoré plnia ciele, pre ktoré boli vytvorené.
Webový dizajn sa teda vzťahuje na časť UX webového dizajnu (vzhľad a použiteľnosť), a nie napríklad na písanie kódu (ktoré sa označuje ako vývoj webu).
Historicky sa webový dizajn zameriaval predovšetkým na vytváranie webových stránok pre stolové počítače, ale od roku 2010 sa dizajn pre mobilné zariadenia, tablety a iné zariadenia stáva stále dôležitejším.
Aké sú ciele webového dizajnu?
Páči sa mi definícia Wikipédie, ktorá uvádza, že cieľom webového dizajnu je vytvoriť webové stránky, ktoré spĺňajú nasledujúce kritériá:
- Na stránku prichádzajú relevantní návštevníci
- Stránka ich ovplyvňuje/pomáha im tým, že ich núti vykonať konverznú akciu (akcie), ktorá je v súlade so zámerom tvorcu stránky
- Návštevníci sa vrátia na stránku a vykonajú rovnaké alebo iné akcie
- Stránka zaujme návštevníkov natoľko, že o nej sami hovoria s ostatnými členmi cieľovej skupiny stránky
Na základe tejto definície potom môžeme odhadnúť aj prácu, ktorú vykonáva webový dizajnér. A tiež to, že táto práca je široká a rôznorodá.
Aj keď väčšinu času strávi v Figme, pravdepodobne sa stretne aj s nástrojmi SEO.
Kto je webový dizajnér?Webový dizajnér môže zastávať viacero pozícií. Najbežnejšie sú:
- grafika
- UX/UI designer
- jediný webdizajnér
Často teda ide o kombináciu týchto profesií v jednej osobe. Webového dizajnéra teda spoznáte predovšetkým podľa toho, či a ako vám dokáže pomôcť s tým, čo potrebujete.
Formálne spoznať dizajnéra podľa jeho profesie je ťažké.
Zásady webového dizajnu
Všeobecné zásady dobrého webového dizajnu som popísal vo svojom článku 5 zásad, ktoré zlepšia váš web, pričom zásadné je principiálne myslenie, ktoré neustále zdôrazňuje záujmy a požiadavky návštevníkov. V článku potom rozoberám konkrétne zásady.
Zásady webového dizajnu však môžu obsahovať aj konkrétne tipy a osvedčené postupy, ktoré možno použiť na dosiahnutie požadovaného výsledku.
Z tohto súdka som potom napísal články, ako napríklad Ako vytvoriť vstupnú stránku alebo Ako vytvoriť kontaktnú stránku, a verím, že mnohé z tipov uvedených v článkoch sa dajú ľahko preniesť aj na iné stránky vášho webu.
Kontrolné zoznamy pre tvorbu webových stránok
Kontrolné zoznamy webového dizajnu sú teda pravdepodobne najlepším spôsobom, ako sa uistiť, že zásady, ktoré chcete dodržiavať, a veci, ktoré sa vám osvedčili pri minulých projektoch, budú prítomné pri všetkých budúcich projektoch.
Existujú verejné stránky s kontrolnými zoznamami a ja počítam checklist.design medzi tie najlepšie.
Podľa mojich osobných skúseností sa však nič nevyrovná vlastným kontrolným zoznamom, ktoré si môžete pohodlne vytvoriť napríklad v Notion, a s každým ďalším projektom (s každou ďalšou iteráciou) môžete tieto kontrolné zoznamy vylepšovať.
To následne úmerne zlepší výstupy vašej práce.
Nástroje na tvorbu webových stránok
Existuje mnoho nástrojov na tvorbu webových stránok a najlepšie je rozdeliť tieto nástroje podľa fázy procesu, v ktorej sa používajú.
V prípravnej fáze procesu bude veľmi užitočný Figma alebo iný nástroj na návrh a prototypovanie.
Prevedenie návrhu webu do reálneho sveta je potom možné vykonať vytvorením vlastnej stránky alebo použitím niektorého z mnohých WordPress builderov, napríklad Elementor alebo Bricks.
Po dokončení stránky vás bude zaujímať návštevnosť stránky, ktorú môžete pomocou rôznych metrík (ako napríklad bounce rate) rozdeliť na analyzovateľné časti. Ak neviete, ktoré metriky sú na vašej stránke dôležité, tento článok o najdôležitejších metrikách Google vám poskytne niekoľko základných tipov.
Na základe tejto priebežnej analýzy budete mať k dispozícii výstupy, ktoré potom môžete zapracovať, či už v rámci optimalizácie SEO, rozširovania stránky alebo len rozvoja jej existujúcich častí.Trendy v oblasti webového dizajnu
Trendy webového dizajnu sa podľa definície menia. Preto dávam prednosť princípom a rámcom (pozri vyššie) a trendy sledujem skôr sporadicky.
Ale ak vás trendy zaujímajú, existuje množstvo relevantných článkov, napríklad:
Čo považujem za ešte lepšie ako články v oblasti trendov, sú videá, kde je možné vidieť, čo sa práve “myslí” pod trendom:
Technické aspekty webu
Technické aspekty, ako napríklad zabránenie spamu z WordPressu, formát url stránky, pridanie ReCAPTCHA alebo implementácia Cookie barov, sú predovšetkým úlohou tvorcu webu.
Ak sa však majú všetky tieto veci urobiť dobre a efektívne, je takmer nevyhnutné, aby na nich webový dizajnér a webový vývojár úzko spolupracovali.
Napr. v prípade lišty Cookie je jedna vec implementovať lištu. Úplne iná vec je implementovať ju tak, aby ľuďom neprekážala, neodháňala ich z webu a nebránila použiteľnosti webu.
Práve z týchto dôvodov je webový dizajnér mimoriadne užitočnou pravou rukou vývojára, a to aj v prípade všetkých technických vecí.
Slovo na záver
Webový dizajn je pestrá oblasť, ktorá zahŕňa mnoho schopností a zručností.
Ak uvažujete o vytvorení webovej stránky, oblasti webového dizajnu sa nevyhnete. Dúfam, že vám tento článok pomohol získať jasnú predstavu o tom, kto je to webový dizajnér, aký je účel webového dizajnu a ako sa líši napríklad od spomínaného vývoja webových stránok.
Dajte mi teda v komentároch vedieť, aký máte názor na webový dizajn? A myslíte si, že webový dizajnér by mohol vašej stránke nejako zásadne pomôcť?