Najdem sa za analytika. To je dobrý začiatok, takže ak už sami trochu rozumiete webovej analytike, s najväčšou pravdepodobnosťou jej rozumiete viac ako ja a v tomto článku sa, bohužiaľ, pravdepodobne nič zaujímavé nedozviete.
Tento článok píšem hlavne pre seba a postupne ho budem aktualizovať a rozširovať (pokojne mi posielajte návrhy!). Nechcem sa púšťať do analytikov, ale ak ste v dnešnej dobe na internete, bez údajov sa ďaleko nedostanete.
Analytika Google je teda pravdepodobne najbežnejším spôsobom, akým stránky získavajú údaje o používaní (podľa štúdie Renolon ju využíva približne 55 % stránok). A každý marketér a majiteľ webu by mal mať (podľa môjho názoru) aspoň nejakú predstavu o základných webových údajoch, aby mohol robiť informované, na dôkazoch založené rozhodnutia, ktoré sú v symbióze s rýchlymi iteráciami.
Inými slovami:Ak sa nestaráte o údaje svojej stránky, čoskoro vás prevalcuje niekto, kto sa o ne stará.
Nemusíte sa však stať analytikom/analytičkou, aj niekoľko základných premenných vám poskytne užitočné a cenné poznatky.
Ale o tom až za chvíľu, začnime pekne od začiatku.
Čo je GA4?
GA4 (Google Analytics 4) je nová verzia služby Google Analytics – zatiaľ čo predchádzajúca verzia, Google Analytics 3, sa označovala skratkou UA.
K analýze môžete stále pristupovať na rovnakej adrese: https://analytics.google.com/.
Prostredie konzoly sa však bude líšiť podľa toho, či spravujete UA (Google Analytics 3) alebo GA4 (Google Analytics 4).
Prečo sa nimi zaoberať?
Až keď vám vyhovuje používanie služby Google Analytics 3 (UA), mali by ste sa zaujímať o GA4. Nemôžete sa im vyhnúť. Bohužiaľ.
Slovami samotného Googlu:
Od 1. júla 2023 už nebudú štandardné funkcie Universal Analytics spracovávať údaje. Po 1. júli 2023 budete môcť po určitú dobu zobrazovať prehľady Universal Analytics. Nové údaje však budú prúdiť len do vlastností služby Google Analytics 4.
A keďže táto zmena je istá, čím skôr prejdete na nový GA4 a zvyknete si naň, tým lepšie.
P.S. Toto sa týka predovšetkým obsahových stránok, ak ste napríklad e-shop/aplikácia/komplexnejšia stránka, vrelo odporúčam článok Marka Leciána tu.
Ako nasadiť GA4 na WordPress?
Ak máte jednoduchú obsahovú stránku (ako mám ja túto), môžete GA4 nasadiť podobne ako UA.
Osobne používam na nasadenie doplnku Rank Math SEO. Kliknete cez Rank Math -> General Settings -> Stats a GA4 sa pripojí.
Ako získať klasické štatistiky v GA4
Táto časť bude pravdepodobne najčastejšie aktualizovaná. Postupne sem budem pridávať mini návody, ako sa dostať k dôležitým štatistikám, ktoré vám pri správnej interpretácii môžu poskytnúť dobrý prehľad o tom, ako zlepšiť vašu stránku.
Metriky sú zoradené abecedne, nie podľa dôležitosti.
Bounce rate
Konverzia
Odchodové stránky
Ako získať bounce rate v GA4?
GA4 už nezobrazuje bounce rate a namiesto toho používa engagement rate.
Ak chcete získať mieru odskočenia, odčítajte mieru zapojenia od sto (100 – miera zapojenia = miera odskočenia).
Ak je miera zapojenia 60, potom: 100 – 60 = 40 -> Bounce rate je v tomto prípade 40 %.
Mieru zapojenia (základ výpočtu) potom nájdete v časti: Akvizícia → Akvizícia používateľov → Súhrnná tabuľka
Ako získať konverzie v GA4?
V službe Universal Analytics (predchádzajúca verzia) sa konverzie nazývali ciele. Znamenalo to však konverzie. GA4 má teraz túto možnosť pomenovanú ako konverzie, ich vytváranie však nie je úplne intuitívne.
Najprv musíte vytvoriť udalosť a potom povedať programu GA4, že táto udalosť je zároveň konverziou.
Podívajme sa na to v kontexte konverzie prihlásenia sa na odber noviniek, ktorú vytvoríme.
- Najprv vytvoríte udalosť
-> Ktorý popisne pomenujete a definujete. Po prihlásení sa na odber noviniek je návštevník presmerovaný na stránku s poďakovaním. Preto nastavíme udalosť na zobrazenie stránky s poďakovaním.
Po dokončení budete musieť počkať až 24 hodín, kým sa konverzia zobrazí vo vašich udalostiach.
Ale ak sa vám nechce čakať, stačí si zapamätať názov vytvorenej udalosti a pokračovať v ceste: Konfigurácia → Konverzia → Nová udalosť konverzie a vytvorte konverziu, ktorú pomenujete presne rovnako ako vašu udalosť.
Ak sú pre vás konverzie dôležité, môžete si pozrieť túto skvelú príručku v angličtine od Juliusa Fedorovičiusa.
Ako získať výstupné stránky v GA4Účelom tejto metriky je ukázať vám, z ktorých stránok ľudia (najčastejšie) opúšťajú vašu stránku.
Takže ide o metriku, ktorá vám môže poskytnúť zaujímavé informácie, pretože existujú stránky, na ktorých očakávate vysoký odchod (stránka s kontaktmi), a existujú stránky, na ktorých to neočakávate (prípadové štúdie).
Akonáhle však viete, ako sa ľudia správajú v reálnom živote, môžete to porovnať so svojou predstavou o optime a pokúsiť sa tieto dva stavy čo najviac priblížiť k sebe.
Samotná metrika zatiaľ nie je v GA4 k dispozícii, ale môžete ju získať prostredníctvom možnosti preskúmať:
- Vyberte si bezplatnú správu
- Po otvorení zostavy pridáte do Dimensions (Rozmery) Site Route (Trasa stránky), do Metrics (Metriky) Departures (Odchody) a potom nastavíte:
Trasa stránky → ako riadok
Revenue → ako jedna z hodnôt
a hotovo. Všetky ostatné údaje, ktoré boli v zostave od začiatku, môžete pokojne vypnúť.
Ak sa vám nepodarí získať zostavu, môžete sa ju pokúsiť vytvoriť pozretím tohto krátkeho videa od spoločnosti Analytics Mania:
Kto vám môže pomôcť s GA4 v Českej republike?
Jan Polzer, stálica českej online scény, je zárukou kvalitných návodov a tipov. Vo svojom článku Začíname s GA4 opisuje množstvo zaujímavých tipov (napríklad ako si v GA4 vytvoriť vlastný prehľad, kolekciu a tému). Ak však potrebujete pomoc priamo s nasadením, neváhajte a kontaktujte priamo Jana.
Marek Lecián je OG analytiky v Českej republike. Má tiež Twitter. Určite sa ho oplatí sledovať a ak máte možnosť spolupracovať, verím, že sa to určite oplatí.Aneta Hejnová je webová analytička so zameraním na GA4 a bola prednášajúcou na tohtoročnom WordCamp Brno.
Honza Tichý a jeho agentúra Taste vám určite pomôžu a poradia aj s čímkoľvek iným. Tu si môžete pozrieť Honzovo video o tom, ako nastaviť GA4, ktoré pripravil spolu s Marketing Minerom:
Školenie Jirkont
V neposlednom rade Jiří Krejčík, konateľ agentúry Jirkont, organizuje nabitá školenia.
Na tomto školení sa dozviete o nových funkciách, ktoré sú v Google Analytics 4 . Celé školenie je praktické, nabité materiálmi akonkrétnymi príkladmi.
Zistite, prečo má zmysel posielať údaje do BigQuery a ako ich prezentovať v aplikácii Looker Studio (predtým Google Data Studio).
Jirka má skúsenosti s implementáciou pre e-shopy, obsahové stránky a má skutočný prehľad o konverzných situáciách v službe Analytics.
Školenie je potom vhodné pre marketérov, manažérov PPC kampaní, SEO konzultantov, vývojárov a projektových manažérov.
Zdroje na sledovanie týkajúce sa GA
→ Analytics Mania – YouTube kanál, ktorý je skvelý, ak vám nerobí problém angličtina.
→ Blog Marka Leciána – skvelý blog o analytike, avšak aj o ďalších súvisiacich témach
Slovo na záver
GA4 tu bude a čím skôr si na ne zvykneme a prejdeme na ne, tým lepšie pre nás.
Je to výzva, ale výzvam treba čeliť. A ja verím, že sa nám to spoločne podarí.
Ako vždy :).
Dúfam, že vám tento článok aspoň trochu pomohol zorientovať sa a dajte mi v komentároch vedieť, ako sa vám s GA4 pracuje?