Štatistiky Google – 6 najdôležitejších štatistík

Čo sa meria, to sa aj riadi Tak znie legendárny citát Petra Druckera, ktorý, ako sa na legendárne citáty patrí, nikdy nepovedal. Na tom však niečo je. Určite sa nedá zmysluplne merať všetko, a ako hovorí ďalšie chytré príslovie, keď sa sústredíte na nejakú premennú, prestáva byť dobrou premennou. Potenciálne prínosy analytiky sú však nezmerateľné.…

Čo sa meria, to sa aj riadi

Tak znie legendárny citát Petra Druckera, ktorý, ako sa na legendárne citáty patrí, nikdy nepovedal.

Na tom však niečo je. Určite sa nedá zmysluplne merať všetko, a ako hovorí ďalšie chytré príslovie, keď sa sústredíte na nejakú premennú, prestáva byť dobrou premennou.

Potenciálne prínosy analytiky sú však nezmerateľné. V online svete je toho veľa, čo treba sledovať, a nikto neočakáva, že budete celé dni sedieť v dátach. Je však dobré oboznámiť sa s niekoľkými základnými premennými, sledovať ich a možno aj časom vyvodiť, aké zmeny na ich základe vykonať.

Sám to robím presne takto. Nie som analytik OG, nie som Marek Lecián. Mnoho vecí v online svete ma baví oveľa viac ako analytika. Preto sledujem niekoľko premenných a na ich základe sa snažím realizovať zmysluplné zmeny.

Týchto 6 premenných vám teraz prezradím.

1. Výkon v konzole vyhľadávania

Väčšina ľudí sleduje počet návštev v službe Google Analytics, pre mňa je to však väčšinou taká príjemná metrika – najmä v reálnom čase! ❤️, avšak vyčítať z nej niečo užitočné je pre mňa dosť ťažké.

Preto sa oveľa radšej pozerám do konzoly vyhľadávania, kde vidíte nielen to, koľko ľudí sa k vám preklikne z vyhľadávania Google, ale vidíte aj to, koľko ľudí sa k vám nepreklikne, a napriek tomu sa im vaša stránka zobrazí.

Zrejmou nevýhodou je, že neuvidíte návštevnosť z iných zdrojov (priame návštevy, zoznam vyhľadávania, sociálne siete atď.). Vzhľadom na praktickú využiteľnosť metrík zo Search Console to však vynechávam a primárne to aj tak používam. A ak ste rovnako ako ja zameraní na SEO, verím, že sa vám bude páčiť aj tento spôsob získavania údajov.Konzola je tiež oveľa jednoduchšia a intuitívnejšia v porovnaní s GA4.

Aj keď najčastejšie sledujem konzolu, nevyhýbam sa ani službe Google Analytics a pre niektoré metriky chodím aj tam.

Na čo?

2. Bounce rate

Miera odskočenia vám povie aké % z celkového počtu návštev vyzeralo tak, že ľudia prišli na stránku a neklikli nikam inam.

Všeobecne platí, že čím nižšia je miera odskočenia, tým lepšie. Je to však trochu zložitejšie a viac sa tomu venujem priamo v článku o bounce rate.

Túto metriku môžete jednoduchšie sledovať v rámci služby Google Analytics, ak stále používate službu Universal Analytics – GA4 už nezobrazuje bounce rate a namiesto toho používa tzv. engagement rate.

Ako získať bounce rate v GA4?

Odpočítajte mieru zapojenia od sto (100 – miera zapojenia = bounce rate).

Ak je miera zapojenia 60, potom: 100 – 60 = 40 -> Bounce rate je v tomto prípade 40.

Mieru zapojenia potom nájdete v časti: Akvizícia → Akvizícia používateľov → Súhrnná tabuľka

3. Hlavné zdroje návštevnosti

V tej istej tabuľke (pozri vyššie), v ktorej ste našli mieru zapojenia, nájdite zdroje návštevnosti. Koľko ľudí vás nájde z

  • organické vyhľadávanie
  • zapíše priamo adresu vašej stránky
  • koľko návštev prichádza zo sociálnych sietí
  • koľko z nich pochádza z e-mailových kampaní

Je to užitočná informácia, ktorú väčšinou prakticky nevyužívam, ale keď si všimnem nejakú “anomáliu”, je to skvelý východiskový bod pre ďalšie skúmanie.4. Použité zariadenia

Túto štatistiku nepoužívam často, ale raz za čas je určite dobré sa na ňu pozrieť, aby ste získali prehľad.

Akkoľvek sú mobilné zariadenia všadeprítomné (na mnohých stránkach tvoria viac ako 50 % návštevnosti), na niektorých miestach to tak nie je (pozri moju stránku na obrázku nižšie). Je to užitočná informácia, pretože vám pomôže rozhodnúť sa, na čo sa primárne zamerať.

Prevádzku podľa zariadenia nájdete v časti Používateľ → Technológie → Prehľad technológií.

Prípadne môžete použiť cestu: configure → Audience → All users.

Sledovanie tejto metriky vám môže poskytnúť aj originálny pohľad, ak ju prepojíte aj s inými metrikami, ako je napríklad bounce rate, konverzia a podobne.

5. Konverzie

V rámci Universal Analytics sa konverzie nazývali ciele. Znamenalo to však konverzie. GA4 má teraz túto možnosť pomenovanú konverzie, ale ich vytváranie nie je úplne intuitívne.

Najprv musíte vytvoriť udalosť a potom povedať systému GA4, že táto udalosť je zároveň konverziou.

Podívajme sa na to v kontexte konverzie prihlásenia sa na odber noviniek, ktorú vytvoríme.

Po dokončení budete musieť počkať až 24 hodín, kým sa konverzia zobrazí vo vašich udalostiach:

Ale ak sa vám nechce čakať, stačí si zapamätať názov vytvorenej udalosti a pokračovať v ceste: Konfigurácia → Konverzia → Nová udalosť konverzie a vytvorte konverziu, ktorú pomenujete presne rovnako ako vašu udalosť.

Ak sú pre vás konverzie dôležité, môžete si pozrieť túto skvelú príručku v angličtine od Juliusa Fedorovičiusa.6. Odletové stránky

Účelom tejto metriky je ukázať vám, z ktorých stránok ľudia (logicky) najčastejšie odchádzajú z vašej stránky.

Takže ide o metriku, ktorá vám môže poskytnúť zaujímavé informácie, pretože existujú stránky, na ktorých očakávate vysoký odchod (stránka s kontaktmi), a existujú stránky, na ktorých ho neočakávate (prípadové štúdie).

Akonáhle však viete, ako sa ľudia reálne správajú, môžete to porovnať so svojou predstavou o optime a pokúsiť sa tieto dva stavy dostať čo najbližšie k sebe.

Samotná metrika zatiaľ nie je v GA4 k dispozícii, ale môžete ju preskúmať pomocou možnosti preskúmať:

  1. Vyberte si bezplatnú správu
  1. Po otvorení zostavy pridáte do Dimensions (Rozmery) Site Route (Trasa stránky), do Metrics (Metriky) Departures (Odchody) a potom nastavíte:

Trasa stránky → ako riadok

Revenue → ako jedna z hodnôt

a hotovo. Všetky ostatné údaje, ktoré boli v zostave od začiatku, môžete vypnúť.

Ak sa vám nepodarí získať zostavu, môžete sa ju pokúsiť vytvoriť pozretím tohto krátkeho videa od spoločnosti Analytics Mania:

Slovo podľa záveru

Aj keď nie ste analytický typ, verím, že sledovanie aspoň niektorých štatistík vám môže výrazne pomôcť uspieť v digitálnom svete.

A úprimne povedané, myslím si, že už ani nemáme veľmi na výber. To, čo nie je v online svete založené na údajoch, je v ideálnej pozícii na to, aby bolo nahradené niečím, čo je založené na údajoch.

Nanešťastie.

I jednoduchým sledovaním základných metrík a následnými optimalizačnými a nápravnými krokmi sa však môžete tomuto osudu vyhnúť. Mnoho stránok a ľudí stále nič nemeria…

Takže sa netreba zbytočne znepokojovať, ale venovať pozornosť analytike mi pripadá ako samozrejmosť – samozrejme.

Povedzte mi v komentároch, ako ste na tom so sledovaním metriky na svojich stránkach vy?

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv na LI
<script type='application/ld+json'>
{acf_strukturovana_data_clanku}
</script>

Komentáře

Zanechať prvý komentár

Podobné články

GA4 – Kompletný prehľad pre neanalytikov (2023)

Najdem sa za analytika. To je dobrý začiatok, takže ak už sami trochu rozumiete webovej analytike, s najväčšou pravdepodobnosťou jej rozumiete viac ako ja a v tomto článku sa, bohužiaľ, pravdepodobne nič zaujímavé nedozviete. Tento článok píšem hlavne pre seba a postupne ho budem aktualizovať a rozširovať (pokojne mi posielajte návrhy!). Nechcem sa púšťať do…

Vojtěch Bruk