Pozrite sa na najlepšie BlackFriday ponuky
Ukázať ponuky
Vydáno: 15/10/2023
Aktualizováno: 29/08/2023

6+1 tipov, ako získať skvelú referenciu

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoje podnikanie získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli referencie naozaj účinné? Čo je to referencia? V kontexte webu pod pojmom referencia / recenzia / posudok zvyčajne rozumieme odsek lichotivého textu, ktorý o vašej práci alebo výrobku napísal klient. V tomto článku sa zameriame…

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoje podnikanie získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli referencie naozaj účinné?

Čo je to referencia?

V kontexte webu pod pojmom referencia / recenzia / posudok zvyčajne rozumieme odsek lichotivého textu, ktorý o vašej práci alebo výrobku napísal klient.

V tomto článku sa zameriame skôr na referencie pre služby.

Ondrej Ilinčev výborne píše o produktoch na svojom blogu. Pre freelancerov napísal Robert Vlach skvelý, praktický článok na Freelance.

Čo je cieľom referencie?

Cieľom je zachytiť silné stránky odborníka, typ a rozsah vykonanej práce. Aby bola referencia dôveryhodná, je dobré, aby sa klient podpísal svojím menom, uviedol svoje kontaktné údaje a fotografiu.

Čo definuje dobrú referenciu?

  • Nie je ani príliš dlhý, ani príliš krátky.
  • Je konkrétny.
  • Mal by dávať zmysel pre rozsah práce.
  • Je pozitívny.
  • Je napísaný zrozumiteľným jazykom, bez zložitých/špecifických slov.

Kedy požiadať o referenciu?

Požiadajte o referenciu, keď je práca hotová a váš klient je spokojný alebo dokonca nadšený. Zavolajte mu a poďakujte sa, alebo napíšte krátky e-mail a opýtajte sa, či by vám napísal krátku referenciu.Napísať pre niekoho referenciu nie je žiadna maličkosť. Nepredpokladajte, že je to automatické. Dajte ľuďom najavo, že ak vám napíšu referenciu, budete si to veľmi vážiť.

Urobte si z toho zvyk. Veľmi sa vám to oplatí.

Ako sa mám trochu zlepšiť v referenciách?

Získať referenciu, najmä kvalitnú, nie je jednoduché. Je však natoľko užitočná, že sa o ňu rozhodne oplatí usilovať. Ako teda postupovať pri získavaní kvalitnej referencie?

Tip 1: Ponúknite niečo na oplátku

Písanie posudku si vyžaduje čas. Navyše dotyčná osoba doň uvedie svoje meno a svojím spôsobom sa za vás “zaručí”.

Ak teda môžete, pokúste sa danej osobe kompenzovať jej námahu a riziko:

  • Nabídnite krátku konzultáciu
  • Poskytnite krátke video alebo návod, ako sa starať o zásuvku
  • Pošlite malý darček (napr. fľašu vína)

Tip 2: Upravte ho

Vaši klienti sú srdeční a čestní ľudia, ale zvyčajne to nie sú copywriteri. Nebojte sa prepísať odkaz. Nič nepridávajte. Len urobte text jednoduchším, čistejším a priamejším. Potom diplomaticky požiadajte klienta, aby súhlasil s používaním novej verzie.

Tip 3: Použite trojstupňový vzor

Osobne sa pri svojich odkazoch snažím držať rámca Brian Dean of Backlink.

Rámec je veľmi jednoduchý.

Keď oslovíte klienta, aby vám poskytol referenciu, požiadajte ho, aby vám odpovedal na tieto tri otázky:

  1. Aký bol pred vašou spoluprácou?”
  2. Čo by povedal vášmu budúcemu potenciálnemu klientovi?

    Toto vám poskytne mimoriadne silnú referenciu. Pravdepodobne ju budete musieť trochu upraviť, ale výsledok bude stáť za to.

    Tip 4: Nenúťte sa

    Nezískate odkaz z každého projektu. To je v poriadku. Nebojujte s tým.

    Existuje niekoľko možných dôvodov:

    • Nedostanete najlepší možný výsledok,
    • Klient nenávidí poskytovanie referencií,
    • Zadanie je zlé, klient nie je spokojný s výsledkom.

    Často dostanete referenciu, niekedy nie. Dôležité je nelámať to cez koleno.

    Tip. 5: Získajte celé meno, fotografiu a kontakt

    “Spolupráca s vami sa mi veľmi páčila, ďakujem!” Jan N.

    Pôsobí na vás takáto referencia dôveryhodne? Je to lepšie ako nič, ale nie o veľa… Ak je to možné, skúste odkaz doplniť:

    • foto klienta
    • meno
    • kontakt

    Cieľom je, aby bol odkaz dôveryhodný.

    Ak napríklad necháte klientov zverejňovať referencie priamo na Google my businesses / Firmy.cz, nielenže bude referencia v zásade dôveryhodnejšia (pretože je na externej platforme), ale často automaticky získate aj celé meno, fotografiu a niekedy aj kontakt.

    Tip 6: Ak spolupracujete s kolegami, požiadajte ich aj o odporúčania

    Ak ste na voľnej nohe alebo pracujete v tíme, stretnete sa aj s mnohými inými odborníkmi.

    Svadobný fotograf sa stretáva s výrobcami tort, floristami, DJ-mi… Manažér IT projektov sa stretáva s progamery, IT architektmi a grafikmi…

    Ak vám spolupráca s kolegami vyhovuje, napíšte im referenciu. Často vám to vrátia (ak sú tiež spokojní) a môžete získať skvelé odporúčanie.

    Záleží na odbore, ale v mnohých profesiách môže byť pre laika dôležitejšia referencia od kolegu ako referencia od “iných laikov”

    .

    P.S. Dobrým spôsobom, ako získať referenciu, je tiež požiadať kolegov o spätnú väzbu (ako s vami pracovali), ak je spätná väzba negatívna, poučíte sa a zlepšíte, ak je pozitívna, môžete ju použiť ako referenciu.

    Vyhráte v oboch smeroch.

    Bonusový tip: Používajte svoje odkazy

    Ľudia majú na svojich webových stránkach často referencie. To je všetko. A je to škoda.

    Môžete použiť svoje odkazy:

    • v ponukách klientom
    • ako príspevok na sociálnych sieťach
    • ako súčasť vášho newslettera

    Keď už máte referenciu, uistite sa, že z nej vyťažíte maximum.

    Ďakujem za prečítanie a v komentároch mi dajte vedieť, ako sa vám darí s vašimi posudkami!

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv na LI
<script type='application/ld+json'>
{acf_strukturovana_data_clanku}
</script>

Komentáře

Zanechať prvý komentár

Podobné články

E-mailový marketing – definitívny sprievodca

Emailový marketing je podľa môjho názoru jednou z najúčinnejších metód propagácie vôbec. V tomto článku sa naň pozrieme bližšie. Pozrieme sa na nástroje, cez ktoré ju môžete spustiť, a pozrieme sa aj na konkrétne tipy, ktoré môžete v tejto oblasti využiť, či už ste freelancer, malá firma alebo eshop. Čo je to e-mailový marketing? Je…

28/05/2024
Vojtěch Bruk

Ako si vytvoríte spisovateľskú rutinu? 3 jedinečné tipy

Mnoho ľudí sa ma pýta: Píšete sériu článkov o tom, ako si vytvoriť najlepšiu rutinu pri písaní? ... No, mňa sa nikto nepýta, ja sa občas pýtam sám seba, ale aj tak bude tento článok o tom, čo by som odporúčal. Základnými kameňmi sú pre mňa rutina, pracovný postup a nástroje. Poďme sa na ne…

24/05/2024
Vojtěch Bruk

Čo robí copywriter a potrebujete ho?

A copywriter je človek, ktorý píše texty. Potrebujete ho? Nepotrebujete. Ale potrebujete dobrý text. Jasne. Dobrý text: sú dôveryhodné,presvedčivé,vytvárajú zamýšľaný dojem. Vaša webová stránka sa nezaobíde bez dobrého textu. Alebo je to prinajmenšom ako streliť ho do kolena a žiadať od neho, aby zabehol polmaratón. Bude to mať ťažké. Takže copywritera nepotrebujete, ale ak nechcete…

19/05/2024
Vojtěch Bruk