Vydáno: 15/10/2023
Aktualizováno: 29/08/2023

6+1 tipov, ako získať skvelú referenciu

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoje podnikanie získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli referencie naozaj účinné? Čo je to referencia? V kontexte webu pod pojmom referencia / recenzia / posudok zvyčajne rozumieme odsek lichotivého textu, ktorý o vašej práci alebo výrobku napísal klient. V tomto článku sa zameriame…

Referencie sú pravdepodobne najlepším predajcom, akého môžete pre svoje podnikanie získať. Čo je však dobré mať na pamäti, aby boli referencie naozaj účinné?

Čo je to referencia?

V kontexte webu pod pojmom referencia / recenzia / posudok zvyčajne rozumieme odsek lichotivého textu, ktorý o vašej práci alebo výrobku napísal klient.

V tomto článku sa zameriame skôr na referencie pre služby.

Ondrej Ilinčev výborne píše o produktoch na svojom blogu. Pre freelancerov napísal Robert Vlach skvelý, praktický článok na Freelance.

Čo je cieľom referencie?

Cieľom je zachytiť silné stránky odborníka, typ a rozsah vykonanej práce. Aby bola referencia dôveryhodná, je dobré, aby sa klient podpísal svojím menom, uviedol svoje kontaktné údaje a fotografiu.

Čo definuje dobrú referenciu?

  • Nie je ani príliš dlhý, ani príliš krátky.
  • Je konkrétny.
  • Mal by dávať zmysel pre rozsah práce.
  • Je pozitívny.
  • Je napísaný zrozumiteľným jazykom, bez zložitých/špecifických slov.

Kedy požiadať o referenciu?

Požiadajte o referenciu, keď je práca hotová a váš klient je spokojný alebo dokonca nadšený. Zavolajte mu a poďakujte sa, alebo napíšte krátky e-mail a opýtajte sa, či by vám napísal krátku referenciu.Napísať pre niekoho referenciu nie je žiadna maličkosť. Nepredpokladajte, že je to automatické. Dajte ľuďom najavo, že ak vám napíšu referenciu, budete si to veľmi vážiť.

Urobte si z toho zvyk. Veľmi sa vám to oplatí.

Ako sa mám trochu zlepšiť v referenciách?

Získať referenciu, najmä kvalitnú, nie je jednoduché. Je však natoľko užitočná, že sa o ňu rozhodne oplatí usilovať. Ako teda postupovať pri získavaní kvalitnej referencie?

Tip 1: Ponúknite niečo na oplátku

Písanie posudku si vyžaduje čas. Navyše dotyčná osoba doň uvedie svoje meno a svojím spôsobom sa za vás “zaručí”.

Ak teda môžete, pokúste sa danej osobe kompenzovať jej námahu a riziko:

  • Nabídnite krátku konzultáciu
  • Poskytnite krátke video alebo návod, ako sa starať o zásuvku
  • Pošlite malý darček (napr. fľašu vína)

Tip 2: Upravte ho

Vaši klienti sú srdeční a čestní ľudia, ale zvyčajne to nie sú copywriteri. Nebojte sa prepísať odkaz. Nič nepridávajte. Len urobte text jednoduchším, čistejším a priamejším. Potom diplomaticky požiadajte klienta, aby súhlasil s používaním novej verzie.

Tip 3: Použite trojstupňový vzor

Osobne sa pri svojich odkazoch snažím držať rámca Brian Dean of Backlink.

Rámec je veľmi jednoduchý.

Keď oslovíte klienta, aby vám poskytol referenciu, požiadajte ho, aby vám odpovedal na tieto tri otázky:

  1. Aký bol pred vašou spoluprácou?”
  2. Čo by povedal vášmu budúcemu potenciálnemu klientovi?

    Toto vám poskytne mimoriadne silnú referenciu. Pravdepodobne ju budete musieť trochu upraviť, ale výsledok bude stáť za to.

    Tip 4: Nenúťte sa

    Nezískate odkaz z každého projektu. To je v poriadku. Nebojujte s tým.

    Existuje niekoľko možných dôvodov:

    • Nedostanete najlepší možný výsledok,
    • Klient nenávidí poskytovanie referencií,
    • Zadanie je zlé, klient nie je spokojný s výsledkom.

    Často dostanete referenciu, niekedy nie. Dôležité je nelámať to cez koleno.

    Tip. 5: Získajte celé meno, fotografiu a kontakt

    “Spolupráca s vami sa mi veľmi páčila, ďakujem!” Jan N.

    Pôsobí na vás takáto referencia dôveryhodne? Je to lepšie ako nič, ale nie o veľa… Ak je to možné, skúste odkaz doplniť:

    • foto klienta
    • meno
    • kontakt

    Cieľom je, aby bol odkaz dôveryhodný.

    Ak napríklad necháte klientov zverejňovať referencie priamo na Google my businesses / Firmy.cz, nielenže bude referencia v zásade dôveryhodnejšia (pretože je na externej platforme), ale často automaticky získate aj celé meno, fotografiu a niekedy aj kontakt.

    Tip 6: Ak spolupracujete s kolegami, požiadajte ich aj o odporúčania

    Ak ste na voľnej nohe alebo pracujete v tíme, stretnete sa aj s mnohými inými odborníkmi.

    Svadobný fotograf sa stretáva s výrobcami tort, floristami, DJ-mi… Manažér IT projektov sa stretáva s progamery, IT architektmi a grafikmi…

    Ak vám spolupráca s kolegami vyhovuje, napíšte im referenciu. Často vám to vrátia (ak sú tiež spokojní) a môžete získať skvelé odporúčanie.

    Záleží na odbore, ale v mnohých profesiách môže byť pre laika dôležitejšia referencia od kolegu ako referencia od “iných laikov”

    .

    P.S. Dobrým spôsobom, ako získať referenciu, je tiež požiadať kolegov o spätnú väzbu (ako s vami pracovali), ak je spätná väzba negatívna, poučíte sa a zlepšíte, ak je pozitívna, môžete ju použiť ako referenciu.

    Vyhráte v oboch smeroch.

    Bonusový tip: Používajte svoje odkazy

    Ľudia majú na svojich webových stránkach často referencie. To je všetko. A je to škoda.

    Môžete použiť svoje odkazy:

    • v ponukách klientom
    • ako príspevok na sociálnych sieťach
    • ako súčasť vášho newslettera

    Keď už máte referenciu, uistite sa, že z nej vyťažíte maximum.

    Ďakujem za prečítanie a v komentároch mi dajte vedieť, ako sa vám darí s vašimi posudkami!

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv na LI
<script type='application/ld+json'>
{acf_strukturovana_data_clanku}
</script>

Komentáře

Zanechať prvý komentár

Podobné články

Ako zviditeľniť blog – 5 osvedčených tipov

O založení blogu sme už písali. Ale možno už blog máte a rozmýšľate, ako ho dostať von. Blog píšete pre iných ľudí, a ak váš blog nikto nečíta, stráca svoju zábavnosť. Podívajme sa na 5 tipov, ktoré vám pomôžu zvýšiť popularitu vášho blogu. P.S. Okrem tohto "pracovného" blogu píšem aj osobný blog, ktorý navštevuje oveľa…

04/05/2024
Vojtěch Bruk

Plánovanie príspevkov v sociálnych médiách

Ručné pridávanie príspevkov na sociálne siete zaberá pomerne veľa času. Väčšinou však na to musíte myslieť, čo je vyčerpávajúce. Ako to teda môžeme robiť inak a lepšie? Našťastie existujú nástroje, ktoré umožňujú plánovanie príspevkov. Vytvoríte naraz 30 príspevkov v Canva, vložíte ich do nástroja na plánovanie a ďalší mesiac budete len sledovať, ako príspevky vychádzajú.…

21/03/2024
Vojtěch Bruk

Google Business – Kompletný sprievodca 2023

Profil Google Business je často podceňovaný a mimoriadne účinný propagačný nástroj. Navyše je úplne zadarmo. Vďaka nemu môže vaša firma potom: Ak podnikáte už nejaký čas, je pravdepodobné, že máte firemný profil Google (zobrazujete sa v Mapách) bez toho, aby ste ho nastavovali. Podnikateľský profil Google si môže založiť náhodný okoloidúci, ktorý narazí na vašu…

15/03/2024
Vojtěch Bruk