Natočili ste video na YouTube a nikdo ho nemôže nájsť? Alebo práve plánujete video a zaujíma vás, aké témy ľudia na YouTube vyhľadávajú?
V oboch prípadoch vám môže SEO pre YouTube výrazne pomôcť.
O SEO ste už pravdepodobne počuli v súvislosti s tradičným vyhľadávaním. Avšak YouTube je tretím najväčším vyhľadávačom na svete ( hneď za Google a Google Images) a optimalizácia vášho obsahu pre tento vyhľadávač sa vám môže veľmi vyplatiť.
Podívajme sa na proces optimalizácie od začiatku do konca.Ako si vybrať tému videa?
Ako vždy, chcete nájsť priesečník troch vecí:
- Čo ľudí zaujíma,
- O čom niečo viete,
- Čo má zmysel pre vaše podnikanie (môže priniesť otázky, predaj, zvýšiť vašu autoritu atď.)
Premýšľajte o tom, že nie ste YouTuber (pokiaľ nie ste YouTuber ) a vaším cieľom nie je zarábať na videách prostredníctvom videní.
Tuberi často nevydelávajú veľa peňazí ani zo zhliadnutí, ako ukazuje virálny brat Cenk v tomto videu:
Milión zhliadnutí na českom YouTube mu vynieslo 16 000 Kč. Podobné čísla uvádza Broňa Sobotka a niekoľko ďalších významných kanálov… Na YouTube sa dá mesačne zarobiť 10 000 Kč za jedno zhliadnutie. Ak ste veľký a dobrý, čo je ťažké.
Preto by som sa netrápil minimálnym počtom zobrazení a pri výbere témy sa nezameriavajte na slová, ktoré majú virálny potenciál (rôzne výzvy, vtipy atď.), ale skôr sa zamerajte na menej vyhľadávané slová, ktoré hľadá vaša cieľová skupina, ale ktorým váš produkt/služba môže pomôcť.
Predtým, ako začnete vytvárať videá…
Mali by ste mať jasno v tom, čo od videa na YouTube očakávate, akú konverznú akciu chcete vidieť… a ako budete hodnotiť úspech.
Akonáhle v tom budete mať jasno, zapíšte si kľúčové slová, ktoré vás intuitívne zaujímajú, a pozrite si zahraničné a české kanály, ktoré vytvárajú videá s podobným obsahom, a obohaťte svoj zoznam o slová a frázy z týchto kanálov.
Dalej si pozrite ako veľmi sa jednotlivé slová vyhľadávajú na YouTube.
Ako?
Ako nájsť vyhľadávanie kľúčových slov na YouTube
Zašpirátor pre YouTube
Základný zástupca môže byť YouTube Whisperer:
I keď nevidíte presné čísla (koľko ľudí hľadá danú frázu), vidíte, že aspoň niekto danú frázu hľadá, a intuitívne predpokladám, že čím vyššie sa fráza nachádza, tým viac sa bude hľadať.
Ak vám našepkávač ukáže ďalšie zaujímavé frázy pre vaše kľúčové slovo, neváhajte a pridajte tieto frázy do zoznamu kľúčových slov.
Kľúčové slová všade
Keywords Everywhere je platené rozšírenie prehliadača, ktoré vám ukáže (na Google a YouTube), koľko ľudí priamo vyhľadáva konkrétne slovo.
Keywords Everywhere má aj bezplatnú verziu, o ktorej budeme hovoriť o chvíľu, ale aby vám zobrazoval objem vyhľadávania pre konkrétne kľúčové slová, musíte zaň zaplatiť.
Keď si zapnete rozšírenie, uvidíte napríklad, že viac ako 50 vyhľadávaní za mesiac majú len 2 slová z našepkávača.
Ak ste teda marketér a chcete natočiť návod, ako sa propagovať online, možno by bolo rozumné natočiť videá:
- Ako propagovať svoje podnikanie (7 nečakaných tipov)
alebo
- Ako propagovať e-shop – 3 najlepšie praktické tipy (2023)
Český YouTube je podľa môjho názoru v mnohých oblastiach stále dosť prázdny. Takže ak si vyberiete konkrétne slová, verím, že sa vám podarí dostať vaše video na danú frázu naozaj vysoko.
Kľúčové slová Everywhere je však platené rozšírenie.
Existuje aj bezplatná alternatíva?
Ahrefs Youtube Keyword Tool
Na adrese táto adresa nájdete nástroj od spoločnosti Ahrefs (zadarmo), ktorý vám zadarmo ukáže vyhľadateľnosť daných slov na YouTube.
Veľkou výhodou je, že si môžete vybrať, pre ktorú krajinu chcete vidieť hľadanosť:
A to spresní našepkávanie (kým v USA budú ľudia v súvislosti so SEO vyhľadávať výrazy ako SEO pre začiatočníkov – v Česku budú vyhľadávať SEO pre začiatočníkov, SEO optimalizácia a podobne).
V porovnaní s nástrojom Keywords Everywhere má tento nástroj oveľa menšie rozlíšenie a pokiaľ nehľadáte naozaj populárnu tému, nástroj vám nemusí veľa povedať.
Však pre populárnejšie slová nástroj funguje pekne:
Keywords Everywhere – bezplatné rozšírenie
Posledným miestom, ktoré by som odporúčal navštíviť pri analýze kľúčových slov, sú populárne videá na podobnú tému.
YouTube umožňuje tvorcom pridať k videu tzv. tagy, čo sú v podstate kľúčové slová, ktorých sa video týka. Nástroje, ako napríklad Keywords Everywhere (aj v bezplatnej verzii), potom umožňujú zobrazovať tieto značky na videách.
Stačí nainštalovať rozšírenie prehliadača a pri každom videu sa zobrazí nasledujúci informačný panel:
V prípade, že by ste chceli vidieť vyhľadateľnosť jednotlivých značiek, môžete opäť použiť platenú verziu programu Keywords Everywhere:
Slobodné
Platená verzia
Máme náskok, ako ho použijeme?
- Akonáhle ste si pozreli kľúčové slová a ich vyhľadávanie, viete, čo máte točiť. To je prvá veľká výhoda.
- Ďalej chcete v názve a popise videa použiť hlavné kľúčové slová.
- A v neposlednom rade chcete vyplniť všetky relevantné kľúčové slová ako značky pre dané video, čo možno prípadne urobiť spätne prostredníctvom úpravy videa:
Dalej už len pridajte štítky:
Viete, o čom treba strieľať. Viete, ako optimalizovať video. Pozrime sa na poslednú časť mixu.
Ako “meriate” video v službe YouTube?
Základné analytické údaje sú, samozrejme, odbery, flags a views. Poradie ich dôležitosti je presne takéto.
Ak je cieľom videa, aby ľudia klikli na stránku, môžete úspešnosť analyzovať aj v Google Analytics filtrovaním zdroja návštev YouTube.
A v neposlednom rade môžete využívať analytiku priamo na platforme.
Analytika YouTube
Ak ste prihlásení na YouTube s účtom, ktorý používate na nahrávanie videí, stačí kliknúť na “Studio YouTube”,
Zvoľte “Analýza” a potom vyberte pokročilý režim:
A k dispozícii máte podobné rozhranie, na aké ste možno zvyknutí napríklad z nástroja Google Analytics:
Vyplatí sa používať analýzu YouTube?
Ano. Avšak ako pri každom analytickom nástroji… musíte vedieť, ako sa pýtať.
Sledovanie toho, koľko ľudí a pozrelo vaše videá, nepovedie k žiadnym zaujímavým a akcieschopným hypotézam.Ako teda používate analytiku?
Osobne sa snažím využívať v podstate každú analytiku dvoma spôsobmi:
- Vyhľadať trend
- Overiť trend
A potom pretavte zistenia do akčných krokov.
V prípade služby YouTube môžete kliknutím na analytické údaje napríklad zistiť, či videá, ktoré sú výkonnejšie:
- krátke,
- dlhší,
- majú v názve otáznik,
- majú názov bohatý na kľúčové slová,
- a tak ďalej…
Akonáhle si všimnete takýto trend, môžete sa ho pokúsiť využiť v praxi a čakať, aké výsledky prinesie.
Ale aby sme to vyrovnali, myslím si, že zaoberať sa kľúčovými slovami a sledovať konkurenciu (najmä zahraničnú) vám v kontexte YouTube dá oveľa viac ako analytika YouTube.
Slovo na záverAko už bolo spomenuté na začiatku, YouTube je treťou najväčšou vyhľadávacou platformou na svete, a zaoberať sa SEO v jeho kontexte je preto určite vhodné.
Vďaka menšiemu počtu nástrojov a skutočnosti, že vyrobiť video je ťažšie ako napísať článok, je aj **veľmi menšia konkurencia (**najmä v českom prostredí).
A aj keď nezbohatnete na monetizácii zhliadnutí, ak si pre svoje videá stanovíte iný cieľ (dostať ľudí na stránku, povedať im o produkte, predať službu…), môžete dosiahnuť skvelé výsledky.
čo vám, dúfam, pomôžu techniky a nástroje uvedené v tomto článku.
Ďakujem, že ste dočítali až sem a dajte mi vedieť v komentároch
ako sa cítite a aké máte skúsenosti so SEO pre YouTube?