Parasite alebo barnacle SEO je proces využívania domén tretích strán s vysokou autoritou na získanie pozície vo vyhľadávaní na konkurenčné kľúčové slová, na ktoré by ste sa bežne neumiestnili.
V zásade môžete 1) takto vybudovať celú stránku napríklad pomocou Stránok Google alebo 2) vytvoriť dotykový bod, napríklad napísaním optimalizovaného príspevku na Emimino alebo Reddit.
Využitie dôrazu Google na dôveryhodné, veľké stránky
V máji 2022 prebehla významná aktualizácia vyhľadávania Google, ktorá opäť zvýšila dôraz na vysoko autoritatívne stránky.
Vysokoautoritatívne stránky ako YouTube, Soznam a Mediál má Google rád. Vie, že pravdepodobne nejde o spam alebo podvod, a rád zobrazuje ľuďom výsledky z týchto stránok.Trend je taký, že autorita je v očiach spoločnosti Google čoraz cennejšia.
A preto má parazitické SEO určite zmysel.
Prečo?
Odolnosť voči spamu
Ak by ste si kúpili novú doménu, pridali na svoje stránky 1000 odkazov, nič by sa nestalo. Google by takúto doménu nikdy nezaradil do vyhľadávania, pretože by ľahko zistil, že ide o spam.
Ak by išlo o doménu, ktorú vlastníte už nejaký čas, Google by ju začal považovať za spam a vyradil by ju zo zoznamu.
S parazitickými stránkami je to inak.
Google, YouTube a Medium nedehonestujú. Čo znamená, že stále môžete mať 1000 sústredených odkazov z týchto stránok… a tieto odkazy vám môžu skutočne pomôcť.
Takisto vám môže prejsť nadmerná optimalizácia, nadmerné používanie kľúčových slov a ďalšie techniky, ktoré by vám na osobnej stránke prešli oveľa ťažšie.
Ako možno použiť parazitnú stránku ?
- Affiliate marketing
- Zvýšenie návštevnosti webových stránok
- Spätné odkazy (hoci väčšina z nich je nofollow, osobne sa domnievam, že aj nofollow odkazy z veľkých stránok majú SEO vplyv)
Možné platformy pre parazitné SEO
V podstate každá stránka, na ktorej môžete ako používateľ niečo zverejniť, môže byť použitá na parazitné SEO.
- Stredný
- fóra (reddit, emimino, záujmové fóra)
- sociálne siete (Instagram, LinkedIn, Tumblr)
- Stránky Google
- Wikipedia
- Tripadvisor
- Quora
- Blogovacie platformy (optimálne čo najautoritatívnejšie – idnes.cz, aktualne.cz, atď.)
- Yelp
Ako si vybrať platformu?
Prvá vec, ktorú si treba premyslieť, je, ktorá platforma najlepšie vyhovuje vášmu účelu (cieľovému publiku, typu parazitnej stránky).
Po tomto kroku budete mať zvyčajne jasno.
Dalej sa pozrite na autoritu platformy a počet spätných odkazov. To sa dá zistiť prostredníctvom metrík tretích strán z Moz, Ahrefs, Marketing Miner atď.
Ak daná platforma umožňuje **sledovanie odkazov, je to veľké plus.
Výhody
- Nepotrebujete vlastnú webovú stránku
- Často sa parazitujúca stránka dostane do vyhľadávania sama (nemusíte budovať odkazy)
- Väčšina parazitných platforiem je zadarmo
- Extrémne rýchle (dni až týždne) hodnotenie konkurenčných kľúčových slov
- “Za skúšobnú verziu nič neplatíte”
Nevýhody
- Stránku nevlastníte – máte nad ňou obmedzenú kontrolu, poskytovateľ vám môže kedykoľvek zrušiť/zakázať publikovanie stránky
- obmedzený dizajn
- obmedzené SEO na stránke
- obmedzené analytické možnosti
Súhrn
Pri zvažovaní parazitného SEO ako celku mi vychádza, že vďaka minimálnym nákladom sa ho určite oplatí vyskúšať.
Nemali by ste sa však do toho púšťať, pokiaľ neviete “prečo”. Ak však viete “prečo”, choďte do toho.
Dajte mi vedieť v komentároch, ak uvažujete o parazitnom SEO alebo s ním máte nejaké skúsenosti!