Linkbuilding alebo budovanie spätných odkazov je skvelý spôsob, ako pomôcť svojej stránke vo vyhľadávaní. Ak sa to vezme za správny koniec… Ale pozrime sa na to od začiatku.
Čo je to linkbuilding?
Google považuje odkazy z rôznych miest na vašu stránku za hlasy, ktoré hovoria, že vaša stránka je kvalitná. Čím viac “kvalitných hlasov”, tým radšej Google zobrazuje vašu stránku vo vyhľadávaní.
To, že ide o oveľa širšiu činnosť ako len “získavanie odkazov”, však dobre ilustruje definícia linkbuildingu od Philipa Podstavca:
Linkbuilding je nepretržitá činnosť vedúca k získaniu strategických partnerov a umiestnení. Cieľom týchto aktivít je zlepšiť viditeľnosť webových stránok na miestach, kde ich hľadajú potenciálni zákazníci.
Cieľ a účel linkbuildingu dobre ilustruje Philipova ilustrácia:
Zdroj: https://www.podstavec.cz/co-je-linkbuilding-a-kdo-je-linkbuilder/
Takže by sme mali mať predstavu o tom, čo sa deje. Ale prečo by ste sa vlastne mali zaujímať o linkbuilding?
Prečo je linkbuilding dôležitý?
Google potvrdil, že spätné odkazy zostávajú jedným z troch hlavných faktorov hodnotenia vo vyhľadávačoch.
Inými slovami: Ak vy nepovažujete budovanie spätných odkazov za dôležité, ale vaši konkurenti áno a podniknú kroky na jeho realizáciu, s najväčšou pravdepodobnosťou vás vo vyhľadávaní predbehnú. Čo nechcete.
Aké odkazy sledovať?
Neexistuje nič také ako odkaz. Pokúsim sa spísať 4 základné tipy, na ktoré treba myslieť pri získavaní odkazov.
1. Odkaz musí byť kvalitný
Dôverovali by ste viac odkazom z affiliatetester.webnode.cz alebo aktually.cz? Presne tak. Google to má presne tak isto.
Hľadajte odkazy zo známych, primárnych domén, ktoré sami považujete za dôveryhodné. Odkazy zo sociálnych sietí, e-mailových podpisov, špeciálnych webových adresárov atď. nemajú veľký účinok.
Podľa Briana Deana zo spoločnosti Backlink môže byť jeden kvalitný odkaz silnejší ako 1 000 nekvalitných.
Kvalita > kvantita. Jednoduché.
2. Zamerajte sa na odkazy zo súvisiacich stránok
Ak píšete o klimatizáciách, zamerajte sa na odkazy z iných stránok, ktoré predávajú vybavenie do domácnosti, elektroniku, bielu techniku… To sú odkazy, ktoré chcete.
Podľa zdravého rozumu aj podľa spoločnosti Google.
Na druhej strane sa vyhýbajte odkazom zo stránok s erotickými príbehmi, záhradníckym náradím alebo predajom trávy. Vo väčšine prípadov by vám tieto odkazy pravdepodobne neublížili, možno by vám dokonca mierne pomohli, ale energia je konečná. A ak ju chcete natiahnuť smerom k linkbuildingu, natiahnite ju správnym smerom.
3. Získajte odkazy z autoritatívnych stránok
Odkaz zo stránky Masarykovej univerzity má väčšiu váhu ako odkaz z vašej vysokaskolazivota.cz stránky, ktorú ste včera založili… Zvláštne…
Ako sa dá zistiť autorita stránky?
Existuje mnoho spôsobov. Mnohé platené nástroje SEO majú túto funkciu. Ak takéto nástroje (zatiaľ) nepoužívate, môžete použiť napríklad rozšírenie MozBar Chrome, ktoré vám zobrazí autoritu stránky a domény.
Hlavným bodom je však to, že chcete spätné odkazy z kvalitných domén.
A kvalitnú doménu často spoznáte aj zrakom, čo je ďalší skvelý bezplatný nástroj).
4. Používanie kontextových a doslovných odkazov
Keď už získate odkaz z domény, snažte sa uistiť, že odkaz je použitý v kontexte a vo forme, “pod ktorou sa snažíte umiestniť”
Inými slovami, vždy sa snažte, aby bol váš odkaz použitý takto:Na stránke Honzu Szajtera je skvelý článok Ako predať byt v roku 2022…
Snažte sa vyhnúť:
*Článok: Ako predať byt v roku 2022 na stránke Honzu Szajtera je skvelým miestom…*
alebo
Ako predať byt v roku 2022 na stránke Honzu Szajtera TAM.
Google má rád kontext, pomáha mu zorientovať sa na stránke, dokonca jednoduché odkazy, ktoré vás “zrolujú” nižšie na stránke, zrejme zohrávajú svoju úlohu. Preto sa mu snažte vyhovieť a odkazy používajte správne.
Na čo si dať pozor pri vytváraní odkazov
Pri budovaní odkazov je dobré mať na pamäti dve veci, na ktoré sa hneď pozrieme.
Viacnásobné odkazy z viacerých domén
Podľa štúdie Backlinko význam odkazov z domény, ktorá už na vás raz odkazovala, s ďalšími odkazmi dramaticky klesá.
Zdroj: https://backlinko.com/hub/seo/backlinks
Odkazy sú dôležité, ale ako ukazuje infografika – na tom, či máte 5 alebo 12 odkazov z jednej domény, príliš nezáleží.
Ďalšia štúdia spoločnosti Backlinko o korelácii umiestnenia vo vyhľadávači ukázala, že počet lokalít, ktoré na vás odkazujú (nie celkový počet spätných odkazov), koreluje s umiestnením vo vyhľadávači Google viac ako akýkoľvek iný faktor.
Zdroj: https://backlinko.com/hub/seo/backlinks
Summary: Zamerajte sa hlavne na budovanie nových odkazov, počet odkazov z jednotlivých domén nehrá príliš veľkú úlohu.
Dúfam, že vám tento článok poskytol základný prehľad o budovaní odkazov. Dajte mi vedieť v komentároch, aké sú vaše skúsenosti s linkbuildingom!