MVP je skratka pre minimum viable product v angličtine, čo možno podľa Wikipédie preložiť ako minimum viable product.
Zkratka MVP sa používa aj pre most valuable player, čo znamená najcennejší hráč (napríklad v NBA), ale tento článok sa bude venovať prvému významu.
Hlavný význam MVP
Filozofia MVP by sa dala zhrnúť takto: Nikto nedokáže predpovedať, čo bude úspešné, preto je najlepšie vec otestovať.
Možno si myslíte, že máte skvelý nápad na podcast, ktorý by bavil tisíce ľudí a ľahko by vás uživil. Nemáte však štúdio, mikrofón a rozpočet na súvisiace PR. Škoda…Mnoho ľudí by sa v tomto bode zastavilo a odložilo nápad “do šuplíka” = odložilo ho na neurčito.
MVP Optics to však vidí inak.
Nie je dôležité, že nemáte kapitál, stále máte možnosť otestovať produkt. A ak test funguje, môžete pokračovať v skúšaní a vylepšovaní produktu za pochodu.
Inými slovami, môžete nahrať prvé tri epizódy podcastu na mobilný telefón, zverejniť ich na Facebooku a Instagrame a sledovať, akú majú odozvu.
Možno to nikoho nebude zaujímať. Ale možno to zaujme veľa ľudí a vy môžete získať oprávnený dojem, že ste možno “niečo trafili”
.Hlavné problémy a nevýhody MVP
Minimálny životaschopný produkt nemá žiadne nevýhody v pravom slova zmysle. Väčšina nevýhod je skôr psychologického charakteru:
- Musíte čeliť možnosti neúspechu
- Musíte ísť s kožou na trh (čo je ťažké)
- Mnoho ľudí, ktorí nikdy nič nevytvorili, nerozumie filozofii MVP a musíte “ignorovať” ich spätnú väzbu
Tieto nevýhody však ľahko prevážia výhody, ktoré má minimálny životaschopný produkt.
Hlavné výhody MVP
- Potrebujete minimálne zdroje na testovanie produktu,
- od začiatku ste v kontakte s realitou,
- neplytváte kapitáloml na veci, ktoré sú od začiatku odsúdené na neúspech,
- budete rýchli a vďaka rýchlosti prejdete za rovnaký čas rádovo viac iterácií, čo exponenciálne zvyšuje šancu na konečný úspech.
MVP sa potom výborne dopĺňa aj s Lean Canvas, čo je akýsi minimalistický rámec na vytvorenie obchodného/produktového plánu na jednej stránke.
Ak začnete vyplnením Lean Canvas a budete pokračovať vytváraním MVP, vaše šance na úspech vyletia do stropu.Slovo na záver
Svet je neefektívne miesto. To však zároveň vytvára obrovský priestor na využitie neefektívnosti a ponúknutie nových, efektívnejších riešení.
Ale ak ste podnikateľ a chcete maximalizovať svoju šancu na úspech, určite je dobré pristupovať k veciam systematicky.
MVP je na to skvelý nástroj.
Ak mi neveríte, pokojne si prejdite internetovú králičiu noru a pozrite sa, koľko svetových produktov začínalo ako minimálny životaschopný produkt.
Ľudia okolo vás (najmä v Českej republike) často nebudú mať pre vaše úsilie pochopenie, ale potenciálna odmena určite stojí za to.
Dajte mi vedieť v komentároch, či vás napadá nejaký spôsob, ako by ste mohli MVP využiť v rámci svojho podnikania?